05 november 2016

Popmuseum RockArt nu echt naar Den Haag

Een motie van CDA-raadslid Michel Rogier dat het college verzoekt om met een concreet voorstel te komen om museum RockArt naar Den Haag te krijgen, werd aangenomen door bijna de volledige gemeenteraad. Al velen jaren is Rogier bezig om het popmuseum naar Den Haag te krijgen.

‘’De tijd van praten is nu voorbij,’’ aldus Rogier. ‘’De gemeente moet naar aanleiding van mijn motie nu echt aan de slag gaat om het popmuseum, dat nergens anders thuis hoort dan in Den Haag popstad nummer 1, naar onze stad te krijgen.’’ Rogier verwijst naar de rijke pophistorie van Den Haag: ‘’De stad van Anouk, de Golden Earring en Direct moet haar pop­helden en -historie koesteren en in de etalage zetten.‘’

Eerder stelde Rogier schriftelijke vragen aan college om het museum te helpen met het vinden van een geschikte locatie en stelde diverse overleggen tussen het museumbestuur en de gemeente voor. De wethouder reageerde steeds afwachtend. ‘’Doordat de meerderheid van de gemeenteraad zich nu uitspreekt voor de komst van museum RockArt naar Den Haag moet het college er wel actief mee aan de slag gaan. Ik ben blij met de brede steun vanuit de Raad.’’

Op dit moment voert het Haags stadsbestuur op verzoek van Rogier ook al een onderzoek uit naar de economische waarde van pop in Den Haag om de popcultuur in onze stad te ondersteunen.