18 september 2014

Prinsjesdag nadelig voor de veiligheid in de stad

Het CDA in de vier grote steden maakt zich ernstig zorgen om de veiligheid in de stad. Door het afschaffen van de rijksvergoeding op het handhaven van overlast zal de overlast van afvaldumpers, wildplassers en foutparkeerders toenemen, zo vrezen de fractievoorzitters uit Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Ook CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg is kritisch.

Nu is het nog zo dat gemeenten per boete een bedrag krijgen van het Rijk om te handhaven op overlastgevend gedrag als wildplassen of foutparkeren. Per 31 december 2014 wordt deze vergoeding afgeschaft. Het wordt dan onhaalbaar voor gemeenten om te blijven handhaven op het niveau dat ze nu doen.

CDA Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg: “Het is goed dat gemeenten aan de bel trekken. Dit is een belangrijk punt voor lokale veiligheid en leefbaarheid. Het CDA gaat dit zeker opnemen met de minister van Veiligheid en Justitie tijdens de begrotingsbehandeling.”

“Dit is de omgekeerde wereld,” aldus Daniëlle Koster van het CDA in Den Haag. “Het Rijk wil wel verdienen aan de boetes door goede handhaving van de gemeente (de opbrengsten van de boetes die gemeentelijke opsporingsambtenaren uitschrijven gaan naar de Staatskas), maar niet zelf bijdragen aan het veilig houden van de stad.’’ Koster geeft ook aan te voorzien dat zonder vergoeding de gemeenten minder kunnen doen om overtreders aan te pakken en  buurten leefbaar te houden en dit weer een taak wordt van de politie, die zich hierdoor minder kan richten op de bestrijding van criminaliteit. ‘’Een zeer onwenselijke situatie’’, aldus Koster.

Het CDA vreest de gevolgen van deze maatregel en roept het college in de vier grote steden op zich stevig te verzetten tegen de voorgenomen bezuiniging.