18 augustus 2014

Problemen met stadsklokken blijven

‘Atoomklok loopt per 5 miljard jaar 1 seconde verkeerd, stadsklok elke week een uur’

Het CDA is er wel klaar mee, de stadsklokken met een eigen mening. Na diverse reparatierondes zijn er weer stadsklokken niet bij de tijd. Het probleem is groter dan een lege batterij aldus het CDA. Het Nationaal Publiciteitsbureau die de klokken in beheer heeft zou de software problemen oplossen en op zoek gaan naar een permanente oplossing. Fractievoorzitter Daniëlle Koster: “In 2011 hebben wij de problemen aangekaart en een half jaar geleden zou er een zoektocht komen naar een permanente oplossing. Deze lijkt er nu nog niet te zijn en wij vragen ons af of die er ooit nog komt.”

Nieuw systeem of omver halen

Er is nu al zoveel tijd verloren gegaan aan het repareren en bij de tijd brengen van de stadsklokken. Dit heeft al veel euro’s gekost. Wat het CDA betreft wordt er ook gekeken naar een radicalere oplossing: “Misschien moeten wij wel gewoon overgaan op een nieuw systeem zoals de atoomklokken, die lopen elke 5 miljard jaar 1 seconde uit de pas. Dat is nog wat anders dan elke week een uur. En als het college daartoe niet bereid is moeten wij ze maar gewoon omver halen. Als ik er nu langs fiets weet ik nooit of ik wordt geïnformeerd of bedonderd”, aldus Daniëlle Koster.