06 februari 2017

Raad kiest nieuwe burgemeester

Zojuist heeft de Haagse gemeenteraad in een extra raadsvergadering Pauline Krikke gekozen als de beoogde nieuwe burgemeester van onze stad. Het CDA is zeer content met de voordracht van Krikke en wenst haar veel succes met het besturen van onze mooie stad.

(Foto: ANP)

Desh Ramnath namens de Haagse CDA-fractie: ‘’Wij hebben vertrouwen dat Pauline Krikke, als beste kandidaat, een goede burgemeester zal zijn voor onze stad. Ze heeft ruime bestuurlijke ervaring. Als burgemeester van Arnhem was ze al verantwoordelijk voor de veiligheid en de politie en als wethouder van Amsterdam hield ze zich met economische zaken bezig. Beide onderwerpen die zeer belangrijk zijn in Den Haag. Ook staat Krikke bekend als een doorpakker. Precies wat de stad nodig heeft.’’
Al eerder gaf de Haagse CDA-fractie aan dat een grote en cultureel diverse stad als Den Haag in haar optiek een culturele kameleon met een fluwelen en ijzeren handschoen aan het roer moet hebben. Ramnath: ‘’Die is volgens ons gevonden in Krikke. We denken in haar een verbinder te hebben gevonden die oog heeft voor alle wijken. Wij zijn ook zeer verheugd dat de nieuwe burgemeester van een grote stad als Den Haag een vrouw is.’’

Procedure
In een besloten vergadering legde de vertrouwenscommissie de twee beste kandidaten aan de gemeenteraad voor en de raad koos voor Pauline Krikke. Krikke wordt nu namens de gemeenteraad aan de minister van Binnenlandse Zaken voorgedragen. De minister gaat nog met Krikke in gesprek en de koning zal haar vervolgens officieel als nieuwe burgemeester van Den Haag benoemen. Krikke wordt op donderdag 17 maart geïnstalleerd.