29 september 2016

Raad stemt in met Strandnota

Zojuist stemde de Haagse gemeenteraad in met de nieuwe strandnota. Het CDA uitte al in een vroeg stadium kritiek op de oneerlijke concurrentie die ontstaat doordat sportpaviljoens een horecavergunning krijgen.

Volgens CDA-er Cees Pluimgraaff is het oneerlijk voor de strandtenthouders dat drie sportpaviljoens ineens ook alcohol mogen gaan verkopen. ‘’De sportpaviljoens hebben hun stukje op het strand onder veel gunstigere omstandigheden gekregen, ze betalen bijvoorbeeld minder huur. De bestaande strandtenthouders, die grote investeringen hebben gedaan in hun strandtent, krijgen er ineens drie concurrenten bij.’’ De wethouder antwoordde op het kritiek van het CDA dat het de bedoeling is dat de sportpaviljoens geen directe concurrenten van de strandtenten worden omdat zij zich prioritair moeten blijven focussen op sport. De sporttenten zouden volgens de wethouder bijvoorbeeld alleen drankjes en eten gaan verkopen aan bezoekers die bij hen komen sporten. Pluimgraaff: ‘’In de huidige plannen en nieuwe regels is dit echter niet goed vastgelegd. Daardoor bestaat de kans dat we deze insteek over een paar jaar vergeten en de sportpaviljoens hun locaties verhuren voor huwelijken, feesten geven en cocktail-happy hours en barbecues organiseren. Het CDA ziet graag een verscherping van de regels zodat, ook in de toekomst, wordt voorkomen dat de sporttenten dezelfde mogelijkheden krijgen als de strandpaviljoen en steunden daarom een motie daartoe van de PVV.’’

Jaarrond exploitatie
Het CDA pleit er al jaren voor dat er het hele jaar door strandpaviljoens open mogen zijn op het strand. Den Haag is sinds vorig jaar bezig met een eigen proef voor jaarrond exploitatie. Het CDA is blij met de mogelijkheid maar snapt niet dat de wethouder, wanneer de proef een succes blijkt, direct alle strandpaviljoens toestemming wil geven om ook in de wintermaanden open te gaan. ‘’Door 6 tot 8 paviljoens de mogelijkheid te geven om het hele jaar open te zijn houdt je het aantrekkelijk voor de strandtenthouder, in de winter komen er immers veel minder gasten. Ook ondervinden ondernemers op de Noordboulevard dan minder concurrentie en kom je tegemoet aan wensen voor rust en natuur.’’ Het CDA wil daarom dat de wethouder in de proeftijd duidelijk onderzoekt of een maximum stellen aan het aantal jaarrond exploitaties wenselijk is. Dan kan de gemeenteraad volgend jaar een weloverwogen besluit nemen over de uitbreiding, het aantal en de locaties van jaarrond exploitaties op het Haagse strand. De wethouder zegde dit toe.

Handhaving
Het CDA is tot slot zeer blij dat er nieuwe regels voor het strand zijn gemaakt. ‘’De laatste jaren wisten veel ondernemers op het strand niet meer waar zij aan toe waren. Het ene jaar werd op een bepaalde regel gehandhaafd en het volgende jaar niet. We spreken met elkaar nu nieuwe regels af waarmee meer ruimte ontstaat en meer mogelijk is op het strand. De regels die er zijn, zo beloofde de wethouder aan het CDA, zullen strikt worden gehandhaafd. Zo weet iedere ondernemer op en langs het strand waar hij of zij aan toe is.’’