18 september 2014

Raadsdebat naar aanleiding pro-IS uitspraak raadslid Khoulani

Verklaring CDA Den Haag

Het CDA waardeert het dat dhr. Khoulani zijn excuses aanbiedt voor zijn uitspraken over IS. Wij waarderen het ook dat hij dat niet alleen in de media doet, maar ook vanavond hier in de Raad. Over zijn uitspraken is terecht veel commotie ontstaan.

Ik word onpasselijk van de beelden van kinderen met afgehakte hoofden in hun hand en de verhalen over mensen die worden gekruisigd enkel en alleen omdat ze een kruisje om hun nek dragen. Ik kan er dan ook absoluut niet bij dat een raadslid steun uitspreekt aan zo een walgelijke organisatie als IS! Ook niet als persoonlijke opvatting. Dit is een raadslid onwaardig! Gelukkig dat dhr. Khoulani dit nu ook inziet en zijn uitspraken terugneemt.

Het CDA vindt wel dat het erg lang duurde voordat dhr. Khoulani op zijn uitspraken terugkwam. Ook bij het verweer van dhr. Khoulani dat hij op het moment van de uitspraak dacht dat IS een legitieme verzetsstrijd voerde, zette wij vraagtekens. Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat de strijd van IS voor de zomer alleen een verzetsstrijd was? Terwijl IS al op de lijst van terroristische organisaties van de VN stond. Zelfs Al Qaida in Irak vond - eerder dan de heer Khoulani - dat IS te gewelddadig optrad tegen de bevolking. Maar goed, uiteindelijk is dhr. Khoulani gelukkig toch tot een ander inzicht gekomen.

Een raadslid hoort geen steun uit te spreken voor een terroristische organisatie. Een raadslid hoort te verbinden in plaats van uiteen te drijven. Als raadslid heb je een grote verantwoordelijkheid en een voorbeeldfunctie. Bovenal ben je volksvertegenwoordiger. Niet alleen voor soennieten of sjiieten, niet alleen voor autochtonen of allochtonen, niet alleen voor Hagenaars of Hagenezen. Naar mijn mening ben je volksvertegenwoordiger voor de hele stad.

Het CDA heeft geen motie nodig om steun voor IS en andere extremistische organisaties ondubbelzinnig te veroordelen.

- Daniëlle Koster -
Raadsvergadering 18-09-2014