13 juli 2024

Raadsvergaderingen 10 en 11 juli: Het CDA stuurt koers bij

Actieplan luchtkwaliteit, de programmarekening, tijdelijke opvang voormalige Haga-locatie en de verplaatsing van een coffeeshop. Afgelopen week vergaderde de Haagse gemeenteraad twee dagen. Een mooi moment voor onze CDA-raadsleden om ons geluid te laten horen, en met succes!

Op het actieplan luchtkwaliteit dienden we een motie in om niet in te zetten op het het verbieden van allerlei dingen zoals barbecueën, maar juist de samenwerking te zoeken met ondernemers en bewoners voor een schonere lucht. Daarnaast is de motie van het CDA aangenomen om ook maatregelen te nemen voor een betere verkeersdoorstroming, die bijdragen aan minder uitstootpieken en een betere luchtkwaliteit in de Haagse woonwijken.

Tijdens de behandeling van de programmarekening hebben we gepleit voor een leefbare stad, met aandacht voor veiligheid, genoeg voorzieningen en realistisch duurzaamheidsbeleid. We dienden twee moties in. Allereerst een motie om de mogelijkheid van voorrang om huurwoningen toe te wijzen aan mensen die binding hebben met Den Haag, nog beter te benutten.  Dankzij onze tweede motie gaat de gemeente Den Haag het eten van duurzame vis van de Scheveningse haven promoten onder inwoners en de haven versterken. Om dit te vieren deelde we afsluitend aan de tweedaagse Raad verse haring uit.

De afgelopen weken is het veel gegaan over de tijdelijke opvang in het voormalige Haga-complex. Om hier de terechte zorgen van de bewoners te vertegenwoordigen dienden we 5 moties in. Om een ingroeimodel te hanteren en de veiligheid goed te monitoren, waarbij het mogelijk blijft om in overleg met de politie, handhaving en de wijk het aantal tijdelijke bewoners af te schalen. En een motie om de dialoog met de wijk te versterken door een tijdelijk overlegorgaan met bewoners en ondernemers in het leven te roepen. Daarnaast hebben we een motie ingediend om voor de nieuwkomers een menswaardige opvang te realiseren, waarbij extra aandacht is voor een dagbesteding en het leren van de Nederlandse taal. Alleen de motie over het continue monitoren van de veiligheid en voor een goede dagbesteding met aandacht voor de Nederlandse taal konden op een meerderheid rekenen (Lees hier de inbreng van Kavish tijdens het debat).