23 september 2014

Samen tegen eenzaamheid

Van 25 september tot en met 4 oktober 2014 is het de Week tegen Eenzaamheid. Eenzaamheid is een groot maatschappelijk probleem. Meer dan een miljoen Nederlanders voelt zich sterk eenzaam. En al loopt de één meer risico op eenzaamheid dan de ander, iedereen kan op enig moment in zijn leven met eenzaamheid geconfronteerd worden.

(H)erken eenzaamheid. Handel op tijd

Dat is het thema van de Week tegen Eenzaamheid 2014. Want hoe eerder eenzaamheid wordt gesignaleerd en bespreekbaar wordt, hoe meer je kunt doen voor jezelf of een ander.

In de Week tegen Eenzaamheid helpen we met verschillende activiteiten mensen eenzaamheid, of het risico op eenzaamheid, te herkennen. Bij zichzelf of bij een ander. In de privésfeer maar ook als vrijwilligers, beroepskrachten in zorg en welzijn en bij gemeenten.

Herkennen en erkennen van eenzaamheid zijn een belangrijke eerste stap bij het aanpakken van eenzaamheid. Net zo belangrijk is dat die eenzaamheid vervolgens wordt aangepakt door te handelen.

Doet u ook mee?

Daarom roepen we iedereen op erbij te komen en mee te doen aan een van de honderden lokaal georganiseerde activiteiten die in het teken staan van eenzaamheid (h)erkennen en op tijd handelen.

Iedereen kan te maken krijgen met eenzaamheid. In de Week tegen Eenzaamheid pakken we samen eenzaamheid aan. Door kom erbij te zeggen. En heel Nederland uit te nodigen mee te doen met verschillende activiteiten.