06 november 2014

Sociale functie OV, fietspaden en openbare ruimte

Vandaag werd in de commissievergadering gesproken over de plannen voor de komende jaren over de ontwikkeling van de Haagse buitenruimte, verkeer en milieu. Woordvoerder Verkeer en Milieu Michel Rogier en woordvoerster Buitenruimte Daniëlle Koster voerde namens het CDA het woord.

Sociale functie OV

Het CDA kaartte in de vergadering aan dat ze bang is dat het openbaar vervoer in Den Haag zijn sociale functie verliest. Er wordt door aanbieders en de gemeente steeds meer gefocust op routes waar veel gebruik van wordt gemaakt en die financieel aantrekkelijk zijn. Routes naar winkelcentra, evenementenlocaties en stations bijvoorbeeld worden intensiever gebruikt en opgeknapt. Michel Rogier is bang dat door deze focus op de intensiviteit en winst maar ook doordat de dienstlijnen van het OV in Den Haag nu op hoger niveau worden bepaald  (regionaal in plaats van gemeentelijk) routes en haltes waar minder gebruik van wordt gemaakt worden gesloten. ‘’Juist de sociale functie van het openbaar vervoer is voor het CDA belangrijk. Het vervallen van haltes midden in woonwijken zien wij als een grote bedreiging voor de mobiliteit van mensen. Mindervaliden en ouderen blijven mobiel doordat ze een halte in de buurt hebben.’’

Het CDA wil dan ook een toezegging van de wethouder bij de begrotingsbehandelingen morgen dat elke Hagenaar ook in de toekomst op maximaal 500 meter een OV-halte ter beschikking blijft hebben. ‘’Het zogeheten 500 –meter criteria blijft wat het CDA betreft gewaarborgd’’, aldus Rogier.

Kijk ook naar bestaande fietspaden

Volgens het CDA is goed dat de Haagse gemeente veel investeert in het aanleggen van nieuwe fietspaden maar ze kijkt bij het fietsaantrekkelijk maken van Den Haag te weinig naar de bestaande fietspaden.

Michel Rogier: ‘’In ons verkiezingsprogramma en het collegeakkoord hebben wij de ambitie uitgesproken om fietsen aantrekkelijker te maken. Het aanleggen van nieuwe fietspaden hoort daar zeker bij. Nu wordt echter veel geld geïnvesteerd in het aanleggen van nieuwe fietspaden (de zogeheten STER-routes) terwijl het aanpassen van oude fietspaden ook broodnodig is.’’ Een groot aantal bestaande fietspaden in Den Haag moet volgens het CDA veiliger en comfortabeler gemaakt worden. De partij roept de wethouder dan ook op om een goede balans te vinden tussen het aanleggen van nieuwe fietspaden en het aanpassen van de oude. De wethouder zegt toe ook te kijken naar bestaande fietspaden.

Openbare ruimte inrichten vanuit ogen van kinderen

Het CDA wil dat de gemeente komt met een plan van aanpak over hoe kinderen betrokken kunnen worden bij het inrichten van de openbare ruimte en pleitte hiervoor tijdens de begrotingsbehandeling. Volgens het CDA is het is belangrijk dat onze stad kindvriendelijk blijft en is het kindvriendelijk inrichten van buitenruimte daarbij van groot belang. Daniëlle Koster: ‘’Steeds meer gezinnen trekken weg uit Den Haag, een trend die niet wenselijk is.’’ Door buitenruimte meer kindvriendelijk in te richten hoopt het CDA dat gezinnen met kinderen zich meer welkom voelen in onze stad.

‘’Wie weet beter wat een kind zoekt ik buitenruimte dat kinderen zelf?’’ Het CDA zou dan ook graag zien dat kinderen worden betrokken bij het inrichten van openbare ruimte. Koster: ‘’Wij vragen het college een manier te bedenken om samen met kinderen, door de ogen van kinderen, te bekijken waar verbeteringen in de openbare ruimte kunnen worden aangebracht om elke buurt in Den Haag zo veilig en aangenaam mogelijk te maken voor kinderen, zodat kinderen uitgenodigd worden om er buiten te spelen.’’ De verantwoordelijk wethouder laat weten dat ook hij het belang van kindvriendelijke buitenruimte in ziet.

Geen hoge bosjes en onverlichte wegen

Het CDA wil ook dat het college bij de inrichting van openbare ruimte meer rekening houdt met veiligheid.  Gelukkig daalt het aantal mensen dat zich onveilig voelt in Den Haag. Toch zijn er nog veel mensen die zich onveilig voelen.  Daniëlle Koster: ‘’Het is aan het stadsbestuur om te zorgen voor een veilige omgeving. Aanpassingen in de openbare ruimte zoals het verlichten van wegen en straten en het verwijderen van hoge bosjes naast fiets- en looppaden zouden helpen de daadwerkelijke veiligheid en het gevoel van veiligheid te vergroten.’’ Het CDA kaart het onderwerp aan tijdens de begrotingsbehandelingen morgen.

De wethouder belooft aan Koster in samenwerking met de buurt met oog op veiligheid te gaan kijken naar aanpassingen in de groenvoorziening en de inrichting van openbare ruimte.