26 oktober 2016

Special Olympics in 2020 in Den Haag!

Heel erg blij is CDA-er Cees Pluimgraaff dat Den Haag in 2020 gaststad is voor de Special Olympics Nationale Spelen.

Op verzoek van het CDA stelde de gemeente in januari van dit jaar zich officieel kandidaat om de spelen in 2018 te mogen organiseren. Toen viel de keuze helaas op Doetichem. Het bestuur van de Special Olympics deed een aanbod aan het stadsbestuur van Den Haag om de spelen in 2020 te hosten. Het CDA is blij dat de gemeente dit aanbod met veel enthousiasme aanneemt en Den Haag in 2020 de nationale hoofdstad van de gehandicaptensport zal zijn.

Al in de zomer van 2014 verzocht het CDA Den Haag de gemeente om zich kandidaat te stellen voor de organisatie van de Spelen. Pluimgraaff: ‘’Het CDA wil dat gehandicaptensport dezelfde aandacht krijgt als alle andere vormen van sport. Een groot toernooi als de Special Olympics organiseren in Den Haag zou fantastisch zijn voor de stad en voor de sporters. Zo kunnen wij tegelijk de stad promoten door dit grote evenement en laten zien in woord en daad dat alle vormen van sport ons dierbaar zijn.” Op voorspraak van het CDA is er in het coalitieakkoord ook geld uitgetrokken voor een fonds gehandicaptensport.

Special Olympics 2020
Er komen dan 3000 sporters met een verstandelijke beperking en hun begeleiders naar Den Haag. Drie dagen lang worden er wedstrijden in 16 takken van sport gehouden in de Sportcampus Zuiderpark, het Hofbad, Sporthal Ockenburgh en andere Haagse sportaccommodaties.