14 augustus 2014

Spoeddebat demonstraties Schilderswijk

CDA maakt zich grote zorgen

Afgelopen donderdagavond debatteerde fractievoorzitter Daniëlle Koster namens het CDA in de Haagse gemeenteraad over de demonstraties in de Schilderswijk.

De Haagse afdeling van het CDA onderschrijft het belang van het recht van demonstreren maar stelt duidelijk dat een demonstratie nooit en te nimmer mag uitmonden in het zaaien van haat, discriminatie, geweld of het aanzetten tot geweld en dat een demonstratie niet thuis hoort in een woonwijk.

Het CDA is zeer geschokt over de verwerpelijke uitingen van haat, geweld en antisemitisme die zijn geuit en het gebruikte geweld tijdens de demonstraties.

Daniëlle Koster stelt dat de gemeenteraad niet alleen moet kijken naar de regels omtrent demonstraties maar zich moet verdiepen in de onderliggende oorzaken. Het CDA wil graag verder debatteren over het tegengaan van radicalisering in onze stad en de aanpak van de problemen in de Schilderswijk.

Haar volledige inbreng leest u hieronder.

Inbreng Daniëlle Koster debat 14 augustus:

‘’Voorzitter, het CDA maakt zich grote zorgen over de toenemende mate van radicalisering in onze stad. Deze radicalisering wordt versterkt door de vreselijke gebeurtenissen in het Midden-Oosten en heeft daarmee een weerslag in onze wijken.  Het is dan ook goed dat we vanavond dit debat voeren, met elkaar en met de burgemeester. Ik dank de burgemeester voor zijn verklaring en zal hier later in mijn betoog op terug komen.

Het CDA heeft meerdere keren aangegeven dat we met afschuw hebben gezien wat er is gebeurd tijdens de diverse demonstraties van de afgelopen weken. Mijn maag draait zich om! Het CDA is geschokt over de verwerpelijke uitingen van haat, geweld en anti-semitisme die tijdens de demonstraties zijn geuit en het gebruikte geweld van afgelopen zondag door een groepje gewelddadige jongeren uit de Schilderswijk.

Dit kunnen en mogen we niet toestaan. Het is dan ook  goed dat diverse mensen zijn opgepakt, we hopen dat het uiteindelijk ook tot een veroordeling komt omdat daarmee een krachtig signaal uitgaat dat we dit niet accepteren. Ook moeten journalisten gewoon hun werk kunnen doen, het is onacceptabel dat zij tijdens hun werk op deze agressieve en gewelddadige manier worden lastiggevallen.

Voorzitter, demonsteren is een goed recht van iedereen en belangrijk in een democratische rechtsstaat als de onze. Verbieden ontneemt het zicht op de werkelijkheid. Ook tolerantie van afwijkende meningen, hoe moeilijk het soms ook in de praktijk is, is een groot goed.  Het CDA vindt het terecht dat mensen willen demonstreren tegen het geweld in het Midden-Oosten. Dat moet kunnen! Maar een Gazademonstratie mag niet uitlopen op een pro-Isisdemonstratie net zoals een demonstratie tegen radicalisering niet mag uitmonden in een anti-Islam demonstratie. Een dergelijke demonstratie mag nooit en te nimmer uitmonden in haat zaaien, discriminatie, geweld en aanzetten tot geweld. Dat is onaanvaardbaar en moet onverbiddelijk worden aangepakt.

Het CDA sluit zich aan bij de al eerder gestelde vragen over de afwegingen die zijn gemaakt bij de demonstraties en de arrestaties.

Zoals gezegd is het CDA blij met de verklaring van de burgemeester. Hiermee heeft hij krachtig afstand genomen van de verwerpelijke uitingen en aangegeven goed te weten wat er speelt in de Schilderswijk en de zorgen van de bewoners te delen. De burgemeester laat hiermee zien dat hij oog heeft voor de gevoelens van de grote schok die de gebeurtenissen bij mensen opriep. Die resulteerde in een gevoel van onveiligheid. Iets wat niet ongestraft mag gebeuren in onze stad van Vrede en Recht. Dat is waar de stad op wachtte! Het CDA hoopt dat de burgemeester ook voortvarend aan de slag gaat met de aanpak van de radicalisering en de aanpak van de problematiek in de Schilderswijk.

Naar aanleiding van de demonstratie van 24 juli jongstleden heeft de burgemeester het Openbaar Ministerie gevraagd duidelijkere regels op te stellen over wat wel en niet mag. Het CDA vindt dit een goede zaak. Strakkere regels zorgen ongetwijfeld voor sneller ingrijpen tijdens excessen en geven aan waar onze tolerantie ophoudt. Kan de burgemeester ook aangeven waarom dit niet eerder kon? En waarom stond in feitenrelaas dat er geen strafbare feiten waren geconstateerd en veranderde dat later?

Voorzitter, mijn inzien is naar aanleiding van zondag ook de vraag terecht of dit soort demonstraties nog wel door woonwijken moeten gaan. Het CDA vindt van niet, dat moet voortaan op het Malieveld plaatsvinden net als bewoners van de Schilderswijk. Daarom is het CDA ook blij dat de burgemeester heeft besloten voorlopig niet meer demonstraties toe te staan in de Schilderswijk.

Bewoners in de woonwijken, jong en oud zijn de afgelopen weken getuige geweest van geweld, discriminatie en oproepen tot haat. Ook veel bewoners en ondernemers van de Schilderswijk distantiëren zich van alles wat er gebeurd is tijdens de demonstraties, met afgelopen zondag als dieptepunt. Ik sprak met moslims en zij gaven letterlijk aan dat ook hun maag omdraait bij het zien van de beelden van IS, dat ze deze schokkend vinden en dit niet de Islam is die zij voorstaan. Zij willen net zomin een kalifaat als de andere Nederlanders! Richting meneer de Jong zeg ik dan ook: Dit is de stem van de overgrote meerderheid van de moslims in onze sta, niet die van een klein groepje IS-extremisten. We zien dat kleine minderheden, zowel pro-ISIS als pro-patria deze demonstraties en deze wijk gebruiken om ruzie uit te lokken, haat te zaaien en hiermee de spanningen vergroten. Juist deze kleine groep verpest het voor de overgrote meerderheid in de wijk die hier niets mee te maken heeft en hier ook niets mee te maken wil hebben.

Voorzitter, dit debat gaat om meer dan regels over demonstraties.

Het CDA maakt zich grote zorgen over radicalisering, antisemitisme en het afkeren van onze samenleving door een groep jongeren. Over de onvrede die er heerst en daarmee een voedingsbodem biedt aan extremisme. Hoe strak de regie over toekomstige demonstraties ook, deze problemen gaan hiermee niet voorbij, daar is meer voor nodig.

De burgemeester gaf eerder aan dat er een kleine harde kern is van enkele tientallen mensen in Nederland die zo is geradicaliseerd dat we er ernstige zorgen over maken. De burgemeester stelde dat hij de Hagenaars in deze groep in het vizier heeft. Het CDA snapt het dat de burgemeester in het belang van de veiligheid niet in detail kan treden maar kan de burgemeester iets zeggen over zijn plan van aanpak tegen radicalisering en angst wegnemen bij de burgers door toe te zeggen dat deze groep goed in de gaten wordt gehouden?

Het CDA maakt zich zorgen over de verhoudingen tussen moslims onderling, tussen moslims en joden en tussen autochtonen en allochtonen die door de gebeurtenissen op scherp zijn gezet. CDA roept moslims op om antisemitisme in eigen kring tegen te gaan, om anti-Westers denken tegen te gaan. Educatie speelt hierbij een belangrijke rol. Immers op school leer je hoe de democratie werkt. Ziet de burgemeester hierbij ook een rol voor het onderwijs? Verder  zouden wij het toejuichen als hierover gesprekken tussen de burgemeester en vertegenwoordigers van de moslimgemeenschap en de joodse gemeenschap worden gevoerd. Is de burgemeester hiertoe bereid?

Ik denk de laatste weken vaak aan de indrukwekkende speech van generaal b.d. Van Uhm tijdens de Dodenherdenking van vorig jaar. Hij riep ons op om niet te denken in termen van 'ik' en 'zij', maar in termen van 'wij'. Hij herinnerde ons eraan wat er kan gebeuren als er wordt gedacht in ik en zij en niet in wij. Laten wij van de verwerpelijke dingen die er allemaal zijn gebeurd de afgelopen weken lering trekken. Voor radicalisme en de discriminatie is in onze samenleving geen plaats. Deze excessen moeten we onverbiddelijk aanpakken. Waar wel ruimte voor is, is Haagse kracht, voor mensen en organisaties die een bindende rol kunnen spelen Er is in onze samenleving wel plaats voor een ieder, ongeacht, huidskleur afkomst of religie, die wil meedoen in onze mooie stad van vrede en recht. Voor iedereen die bij 'wij' wil horen.

Voorzitter ik sluit af. Het verbieden van demonstraties lost volgens het CDA niet de huidige problematiek op. We moeten kijken naar de dieper liggende oorzaken. Het CDA wil hierover verder debatteren. Het moet gaan over het tegengaan van radicalisering in onze stad en de aanpak van de problemen in de Schilderswijk. Dank u wel.''

- Daniëlle Koster -