14 november 2014

Spreektekst Daniëlle Koster tijdens begroting voor 2015

Voorzitter, het CDA is tevreden over deze begroting. Onze speerpunten zorg, werkgelegenheid, en vrijwilligers, komen duidelijk terug. En de kracht van inwoners staat centraal.

Het CDA wil meer ruimte voor onze inwoners. Meer ruimte bij het inrichten van de openbare ruimte; dat zorgt voor betere plannen en mede-eigenaarschap. Meer ruimte voor ondernemers, dat is goed voor de werkgelegenheid. En meer ruimte voor de zorg, zodat iedere Hagenaar de zorg krijgt die hij nodig heeft.  Dat is Haagse kracht!

Voorzitter, het CDA wil dat de gemeente dan ook meer als facilitator gaat optreden bij al die mooie initiatieven van Hagenaars. Zoals het bewoners-plan B over landgoed Ockenburg. Minder denken in problemen, maar in kansen!

Dus niet buurtverenigingen dwingen een jaar van te voren hun activiteitenlijstje in te leveren voor subsidie. Wij danken de wethouder voor zijn toezegging hierover. Maar ook experimenteren met een burgerbegroting. Wij dienden hierover samen met HSP een motie in.

Financiën

Om al deze ambities te kunnen waarmaken is een degelijk financieel beleid essentieel. En dat heeft Den Haag! Investeren en reserveren, dat is wat we doen met dit college. Het gaat om publiek geld en daarom moeten we kijken of we het zo effectief mogelijk besteden. Het CDA steunt dan ook een motie van de VVD over het subsidieregister en de wijkaanpak.

Zorg en welzijn

Voorzitter, dankzij de extra middelen kunnen Hagenaars, ondanks de landelijke bezuinigingen, de zorg houden die zij verdienen! We investeren ook extra in mantelzorgers en vrijwilligers. Dank aan de wethouder voor zijn toezegging in te zetten op nog meer vrijwilligers, het belang van levensbeschouwelijke organisaties en een actieplan tegen eenzaamheid. Bij welzijn wil het CDA ook meer ruimte voor inwoners: we willen dat meer wordt aangesloten bij initiatieven uit de buurt.

Voorzitter, we maken ons zorgen over de extreem geïsoleerde vrouwen in de stad. Daarom dient het CDA de volgende motie in. Klik hier.

Voorzitter, over de decentralisaties ten aanzien van Jeugd, en Participatie hebben we uitgebreid gedebatteerd en komen we later dit jaar op terug.

Werk en economie

Voorzitter, Haagse kracht betekent ook minder regels en meer vertrouwen in ondernemers! Het CDA is blij met de belastingpauze voor startende ondernemers  en met de pilot blauwe zone in enkele winkelstraten. We wachten met spanning de rapportage over red tape af die begin 2015 komt!

Voorzitter, het zou onze ondernemers ook helpen als er een aanbestedingsplein komt. We danken de burgemeester voor zijn toezegging hierover.

Werkloosheid onder ouderen is een groot probleem dat vergt een aparte aanpak. De wethouder wikl helaas niet verder gaan dan ouderen meenemen in de plannen zo bleek in de commissie. Volgens het CDA is een apart plan van aanpak echt nodig. Daarom diende het CDA deze motie in.

Vrijwilligers

Voorzitter, dank aan al die vrijwilligers die onze verenigingen, scholen en de zorg draaiende houden. Goed dat het college hen ondersteunt met bijvoorbeeld bezoekerspassen. Maar ook op verzoek van het CDA met het behoud van het mantelzorgcompliment.

Voorzitter, het Buurthuis van de Toekomst is een groot succes. Het CDA zou graag zien dat ook meer zorgorganisaties BvdT worden. Kan de wethouder toezeggen dat hij zich met zijn communicatie hier meer op gaat richten? Wellicht zijn er nog meer doelgroepen die nu niet bereikt worden, kerken bijvoorbeeld. Graag een reactie van de wethouder

Sport

Voorzitter, in de begroting is aandacht voor zowel topsport als breedtesport. Dat is belangrijk voor de stad. Het CDA vraagt het college wel om te kijken naar oplossingen voor parkeerproblematiek bij sportclubs en BvdT.

Voorzitter, ten aanzien van de investering in kunstgrasvelden wil het CDA de wethouder nog wat extra aandachtspunten meegeven en dient de volgende motie in.

Voorzitter, het CDA is blij dat de wethouder zich ook meer gaat inzetten voor gehandicaptensport.

Buitenruimte

Voorzitter, schoon, heel en veilig, woorden waar mijn CDA hart sneller van gaat kloppen, zei ik al in de Commissie. Veel is al bereikt, maar we zijn er nog niet. De komende jaren investeert het college in het verder opknappen van de stad.

Voorzitter, het CDA wil geen kaalslag in ons groen, maar wel op z’n tijd snoeien! Dan wordt alles mooier en bovenal veiliger! Fijn dat de wethouder dit wil meenemen.

Waar alles niet schoner en veiliger van wordt, is de bezuiniging van het kabinet op de vergoeding voor handhavers. Wij gooien maar vast een steen in de vijver; als de gesprekken met het rijk niets opleveren, moeten we maar kijken of we zelf die bestuurlijke boetes kunnen innen.

Een heel belangrijk punt voor het CDA zijn de kindvriendelijke wijken. Gezinnen zorgen voor cohesie in de stad. Gezinnen moeten we dan ook behouden en aantrekken met kindvriendelijke wijken. Daarbij is het inrichten van zowel de openbare ruimte als de speeltuinen door de ogen van kinderen belangrijk.

Onderwijs

Voorzitter, onderwijs moet talenten van kinderen ontdekken en stimuleren. En heeft ook een belangrijke vormende taak. Voorzuitter, wanneer komt de wethouder met plannen voor de maatschappelijke stage zoals in het akkoord staat?

Ouders moeten meer betrokken worden bij de school van hun kinderen. Daar komen we graag nog op terug bij de Haagse Educatieve Agenda. Net als meer menselijke maat en meer afstemming tussen beroepsonderwijs en ondernemers in de stad en regio. Ook maken wij ons zorgen over de betaalbaarheid van het onderwijs voor ouders.

Terecht trekt dit college veel geld uit voor onderwijs. Vz, prachtig allemaal, maar we verwachten als CDA wel meetbare resultaten. Bijvoorbeeld van de brede school.

Ten aanzien van een gezamenlijke voorziening voor de studentenverenigingen dient het CDA de volgende motie in.

Leefomgeving

Er wordt fors geïnvesteerd in openbaar vervoer, verkeer en de fiets. Ook de verkeersveiligheid krijgt de volle aandacht. Blij is het CDA met de pilot Blauwe Zone in winkelstraten en het aanpakken van het Schenkviaduct.

De verkeerssituatie is vaak onveilig voor kinderen. Wat het CDA betreft gaan we nu heel snel alle onveilige situaties aanpakken bij scholen. Onveilige situaties kunnen nog steeds gemeld worden bij het CDA!

Voorzitter, het CDA is blij dat de wethouder de OV verbinding naar het vliegveld en de treinverbinding naar Brussel voortvarend oppakt. Het CDA bedankt deze wethouder ook dat hij met de initiatiefnemers van Park en Bike in gesprek wil gaan. Goed voor milieu, verkeersdruk/parkeerdruk en werkgelegenheid, denkt het CDA. Een win-win situatie.

Voor het CDA is de sociale functie van het OV erg belangrijk. Wij zouden graag zien dat het afstandscriterium van 500 meter behouden blijft en de lijnen in binnenstedelijk gebied niet weg worden bezuinigd. Wij hopen dat de wethouder zich hiervoor, ook in metropoolverband, hard blijft maken.

Ruimte

Voorzitter, het CDA maakt zich zorgen over begeleid wonen, de afspraken met betrekking tot energielabels sociale woningen en over de rol van de huurdersverenigingen. Het CDA zal de nieuwe prestatieafspraken met de corporaties hierop beoordelen. Met name willen wij meer invleod van huurders in de corporaties.

Veiligheid

Voorzitter, in plaats van meer ruimte wil het CDA bij veiligheid juist minder ruimte. Minder ruimte voor drugshandelaren. Minder ruimte voor overlastgevers. En bovenal minder ruimte voor mensenhandelaars. Blij is het CDA met de toezegging dat massagesalons met illegale prostitutie al na 1 overtreding te sluiten. ‘One strike you’re out’. Want de praktijken in de salons betekenen echt geen happy end voor de uitgebuite vrouwen daar.

Voorzitter, de stad wordt steeds veiliger en zo hoort het. Het CDA komt bij de behandeling van het Veiligheidsplan terug op de discussie met de burgemeester over de streefcijfers.

We ontvingen gisteren de brief van het college over het tegengaan van radicalisering. Daar gaan we het nog uitgebreid over hebben in de commissie.

Voorzitter, softdrugs zijn de onschuld echt voorbij. Het CDA is blij met het strenge beleid van de burgemeester tav coffeeshops. Maar als het aan ons ligt willen we ze niet aan doorgaande schoolroutes en niet open onder schooltijd.

Het is aan de rechter om verplicht afkicken bij verslaafde criminelen op te leggen, maar wat het CDA betreft gebruiken we zoveel mogelijk dwang- en drangmiddelen om afkicken te bewerkstelligen.

Voorzitter, wel meer ruimte wil het CDA voor de BIT-teams. Mooi dat de burgmeester het met ons eens is dat zij ook moeten kunnen stabiliseren in een acute situatie, mits ze geen gevaar lopen!

Voorzitter, dank aan de burgemeester voor zijn beleid voor de vluchtelingen aan de zilverstraat. Wel roepen wij op het overleg in G4-verband met de staatsecretaris aan te gaan over de kosten.

Tot slot

Voorzitter, ik begon mijn betoog met de rode draad van deze begroting, namelijk het meer betrekken van inwoners bij de stad. Een belangrijk punt voor het CDA. Wij zullen het college kritisch blijven volgen hierop. Want; meer ruimte voor Hagenaars en Hagenezen, dat is pas echt Haagse kracht!