14 september 2016

Stadsbestuur presenteert Agenda Ruimte voor de Stad

Het aantal inwoners van Den Haag blijft groeien en tegelijkertijd wil Den Haag een aantrekkelijke stad blijven voor bewoners, bezoekers en bedrijven. Daarom moeten er strategische plannen worden gemaakt op het gebied van verdichting en verduurzaming. Zodat ook de volgende generatie Hagenaars fijn in de stad kan wonen en werken. Het CDA is enthousiast over de agenda.

CDA-raadslid Michel Rogier is blij dat het stadsbestuur zo een uitgebreide langetermijnvisie presenteert om vroegtijdig in te spelen op toekomstige problemen die de groei van de stad met zich meebrengt. Ook is Rogier verheugd dat inwoners en ondernemers door bijeenkomsten en spreekuren zoveel mogelijk betrokken zijn bij de Agenda Ruimte voor de Stad. ‘’Ik zou wel graag zien dat er iets concreets wordt gedaan met de plannen en er hier geen loze beloftes worden gedaan,’’ aldus Rogier. Hij verwijst als voorbeeld naar de ondertunneling van de Lozerlaan, een ambitie die al jarenlang is uitgesproken maar waar tot op heden nog niets mee is gedaan en die in deze plannen nu opnieuw wordt gepresteerd.

Balans woningmarkt
Ook benadrukt Rogier het belang van voldoende gezinswoningen in het middensegment: ‘’We zien dat het college inspeelt op de groeiende vraag naar goedkope (sociale) huurwoningen maar het CDA wijst er op dat er ook voldoende woningen in het middensegment nodig zijn om sterke schouders in de stad te behouden. Ook uit diverse onderzoeken blijkt dat er een tekort is aan woningen voor middeninkomens in onze stad.’’ aldus Rogier: ‘’Jaarlijks moeten veel bewoners en gezinnen die willen doorstromen naar grotere woningen, bijvoorbeeld met tuin, de stad noodgedwongen verlaten omdat er geen geschikte woningen voor hun zijn. Terwijl die bewoners met een wat hoger inkomen, een vaste baan of een onderneming belangrijk zijn om de stad draaiende te houden. Het woningaanbod in onze stad moet daarom meer in balans worden gebracht.’’

Auto’s weren
Rogier noemt het ‘onrealistisch’ om te denken dat de auto uit de stad geweerd kan worden. Naast het bieden van voldoende ruimte en het stimuleren van OV en fiets, zal altijd een vorm van eigen vervoer, in de toekomst wel hybride of elektrisch, blijven bestaan volgens Rogier: ‘’Voor veel mensen is een auto geen luxe maar een noodzaak, bijvoorbeeld voor mensen met een beperking. En ook elke dag maken heel veel Hagenaars gebruik van de auto om naar hun werk te komen. Die mensen willen we juist graag in Den Haag hebben. Ook bewoners met gezinnen hebben vaak een auto nodig. Wanneer de gemeente beleid maakt om auto’s te weren uit de stad verjaagt zij werkende bewoners en gezinnen uit de stad, en dat is verre van wenselijk.’’

Ondertunneling Teldersweg
Tot slot is Rogier enigszins teleurgesteld dat een langgekoesterde wens van hem, de ondertunneling van de B.M. Teldersweg niet in de gepresenteerde agenda Ruimte voor de Stad staat. ‘’De ondertunneling is een relatief eenvoudige ingreep en levert veel ruimte en groen op,’’ aldus Rogier.