09 april 2015

Succes jarenlange strijd CDA voor Atlantikwall

Eindelijk is het zo ver! Vanaf vanmiddag is op zeventien plekken tussen Madurodam en de Bloemenbuurt te zien wat voor impact de Atlantikwall heeft gehad op Den Haag. Langs de voormalige verdedigingslinie van de Duitse bezetter tijdens de Tweede Wereldoorlog is een fiets- en wandelroute gemaakt waar informatie op bordjes en via de smartphone beschikbaar is. Ook is er in het Museon vanaf deze week een tentoonstelling te bezoeken en worden lespakketen over de Atlantikwall aangeboden.

CDA-er Cees Pluimgraaff reageert dolenthousiast op deze ontwikkelingen die de historie van de Atlantikwall meer zichtbaarheid geven. ‘’Het CDA strijdt al jaren voor behoud van de historische waarde van de Atlantikwall, die een onlosmakelijk onderdeel van de geschiedenis van Scheveningen vormt. Het is prachtig te zien dat deze historische paragraaf uit de Haagse geschiedenis behouden blijft.’’

Historie
Reeds in 2003 heeft het CDA zich in de Haagse gemeenteraad geprofileerd als een sterk voorstander van het behoud van de historie rondom de Atlantikwall. Bij monde van Titia Lont diende de lokale fractie het initiatiefvoorstel ‘Atlantikwall Scheveningen’ in. Met als ondertitel: Ontmoetingsplek tussen oorlog en vrede. Oud-raadslid Titia Lont, die voor deze gelegenheid een bezoek bracht aan het Haagse stadhuis, is dan ook erg blij met de ontwikkelingen: ''Sinds ons initatiefvoorstel van 2003 is er al veel gebeurd, onder meer door het plaatsen van infoborden in strandtenten en de oprichting van de Stichting Atlantik Wall Museum Scheveningen. Het is mooi dat de Haagse gemeenteraad dit belangrijke onderwerp op de agenda heeft weten te houden, en dat dit initiatief nu weer verder vorm krijgt. Dit past mooi bij Den Haag als internationale stad van vrede en recht.''

In 2013 voegde de VVD zich bij de strijd van het CDA en de twee fracties deden samen een oproep aan de gemeente om zich samen met bewoners hard te maken voor het beter zichtbaar en tastbaar maken van de historie van de Atlantikwall. Ook in het huidige verkiezingsprogramma van het CDA Den Haag wordt uitgebreid aandacht besteed aan de Atlantikwall. Vervolgens is het idee voor de Atlantikwall uit het CDA-verkiezingsprogramma opgenomen in het collegeakkoord. ‘’Er wordt nu op een uitgebreide wijze uitvoering gegeven aan het beter zichtbaar maken van de geschiedenis rondom de Atlantikwall. Prachtig en van groot belang!‘’, aldus Pluimgraaff.