25 augustus 2014

Tandje extra tegen geweld in de zomer

Het CDA Den Haag vraagt het Haagse college van burgemeester en wethouders om in de zomermaanden extra maatregelen te treffen tegen huiselijk geweld. Dit naar aanleiding van de constatering van het Steunpunt Huiselijk Geweld dat in de zomer meer meldingen van huiselijk geweld binnenkomen.

Raadslid Daniëlle Koster: ‘’Wij vinden het zeer verontrustend dat in de zomermaanden meer meldingen bij het steunpunt binnenkomen.’’  Men heeft last van de warmte, nuttigt meer alcohol, zit met meer mensen op elkaar omdat de kinderen thuis zijn en zou om deze redenen eerder geneigd zijn geweld in huiselijke sfeer te gebruiken. ‘’Wij vragen ons af of deze zorgwekkende constatering van het Steunpunt Huiselijk Geweld ook in Den Haag het geval is en hebben het college om cijfers gevraagd.’’

Het CDA zou graag zien dat de gemeente extra inzet op het tegengaan van huiselijk geweld en zorgt voor genoeg opvang voor slachtoffers van huiselijk geweld, specifiek in de zomermaanden. ‘’Wij vinden het belangrijk dat het hele jaar door goed beleid wordt gevoerd om huiselijk geweld tegen te gaan en slachtoffers goed te helpen. Nu blijkt dat in de zomer meer huiselijk geweld plaatsvindt past een aparte aanpak. We vragen in de zomermaanden een tandje extra van het college om er zeker van zijn dat Den Haag bestand is tegen de hogere mate van huiselijk geweld in de zomer’’, aldus Koster.