01 november 2015

Tekort aan wijkagenten Ypenburg

Burgemeester Van Aartsen gaat extra aandacht geven aan het oplossen van de criminaliteit in het stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg. Uit cijfers naar aanleiding van vragen van het CDA blijkt dat het aantal misdrijven in dit stadsdeel ten opzichte van vorig jaar niet is gedaald, terwijl in de rest van de stad dit wel het geval is.

‘’Woninginbraken zijn heel erg ingrijpend voor mensen,’’ zegt CDA-fractievoorzitter Danielle Koster. ‘’Daarom is het erg belangrijk dat er gekeken gaat worden naar de oorzaken van het achterblijven van de wijk.’’

De buurt Bosweide maakt zich ook zorgen over de criminaliteit in de wijk. De afgelopen weken werd Leidschenveen-Ypenburg getroffen door een reeks auto-inbraken. Ook zijn er geregeld woninginbraken. De misdrijfcijfers bevestigen nu het beeld dat de wijk minder goed scoort dan de rest van de stad.

Koster noemt als mogelijke oorzaak het tekort aan wijkagenten in het stadsdeel. ‘’We hebben een norm voor het aantal wijkagenten per stadsdeel en Ypenburg komt daar net onder. Ik denk dus dat we te weinig politie-inzet in de wijk hebben. Het zou goed zijn als de burgemeester dat opneemt met de politiechef’’, aldus Koster.  Van Aartsen heeft aangegeven dit gesprek aan te zullen gaan.