10 augustus 2015

Toekomst van de Scheveningse haven is begonnen

De eerste projectontwikkelaars zijn in Scheveningen-haven aan de slag gegaan. Vandaag werd de eerste paal geslagen van het bouwproject Werf07. Ik ben blij dat we na jaren van discussie eindelijk aan de slag kunnen in de Scheveningse haven', zegt de Haagse wethouder Karsten Klein (CDA).

Sinds het vertrek van rederij Norfolkline uit Scheveningen in 2006 wordt gesproken over de toekomst van de Scheveningse haven. De tegengestelde belangen van bewoners, ondernemers en de visserij zorgden ervoor dat toekomstplannen geen werkelijkheid werden. Plannen voor een kabelbaan en een zweefbrug verdwenen in de prullenbak door een gebrek aan politieke steun.


Dit jaar slaagde wethouder Karsten Klein er wel in om de handen op elkaar te krijgen voor zijn plannen. De kern is dat we kiezen voor de bedrijvigheid in de haven en ons daarbij met name richten op maritieme activiteiten. We leggen minder de focus op woningbouw', zegt Klein. 'Scheveningen is en blijft een unieke haven met een belangrijke en korte toegang tot de zee. Dat is voor nieuwe bedrijven aantrekkelijk en daarom hebben we voor deze richting gekozen.'

Meer ruimte voor bedrijven en visserij
In Scheveningen krijgen bedrijven en de visserij meer ruimte, wordt geïnvesteerd in de visafslag en komt er in de haven plek voor passanten. Ook komt er een centrum waar bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden gaan samenwerken. Het moet zorgen voor werkgelegenheid in Scheveningen.

Naast alle bedrijvigheid, komen er ook een paar honderd woningen in de haven. Dat zien sommige bewoners niet zitten. Woningbouw en de haven gaan niet samen', zegt Cees de Jager van Platform Rust aan de Kust. 'Nieuwe bewoners gaan vroeg of laat klagen over geluidsoverlast of andere ongemakken. Dat botst dus.'

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.