05 oktober 2015

Update Haagse Wmo

Vanaf 1 januari is in plaats van het Rijk de gemeente verantwoordelijk geworden voor een aantal nieuwe ondersteuningstaken voor thuiswonende Hagenaars die een beperking ondervinden bij het actief deelnemen in de samenleving. De nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het CDA steunt het uitgangspunt dat dagbesteding en begeleiding beter op gemeentelijk niveau geregeld kunnen worden, zorg wordt zo dichter bij de mensen georganiseerd en meer zorg op maat kan geboden worden. Echter deze extra verantwoordelijkheden gaan gepaard met fikse bezuinigingen vanuit de landelijke overheid. In Den Haag hebben wij ons dan ook hevig verzet tegen de bezuiniging en fors extra geld uitgetrokken om de veranderingen in Den Haag gestaag in te voeren. ‘Hoe staat het er nu voor?’ hoor ik u denken.

Welnu, wij zijn druk bezig met de overgang. De eerste maanden hebben we er vooral voor gezorgd dat de toegang tot zorg goed geregeld is voor degenen die dat nodig hebben. Op dit moment zijn bijvoorbeeld de 11 Servicepunten en 13 Servicepunten XL verspreid over de stad operationeel. Inwoners die vragen hebben op het gebied van zorg, vrijwilligerswerk of bijvoorbeeld financiële hulp kunnen hier binnen lopen voor een kop koffie, een gesprek, concrete hulp of een doorverwijzing. Het uitgangspunt is, dat iemand die bij het Servicepunt is geweest altijd een stap dichter bij een passende oplossing is.

Op dit moment zijn wij ook druk bezig met de herbeoordeling van mensen die tot 1 januari 2015 zorg kregen op basis van de AWBZ en die onder het overgangsrecht vallen. Dat is een flinke klus die we zorgvuldig willen uitvoeren. Want iedere situatie is anders en iedere cliënt verdient een passend antwoord. Ik sta dan ook niet achter de recente oproep van staatssecretaris Van Rijn om dit maar zo snel mogelijk – en dan liefst voor 1 oktober – te doen. Beter nemen we iets meer tijd en doen we het goed.

Intussen zijn we samen met zorgaanbieders en cliëntenorganisaties in gesprek om vorm te geven aan de innovaties in de zorg die we juist op lokaal niveau goed kunnen doorvoeren. Er zijn bijvoorbeeld veel vrijwilligers die wel eens aan uitje voor een oudere mogelijk willen maken. En ik zie veel in het opzetten van een of meer zorgcoöperaties in de stad, waar buurtgenoten samen verantwoordelijkheid nemen in de zorg voor elkaar. Uiteraard wil ik dat waar nodig vanuit de gemeente ondersteunen en verder stimuleren.

U ziet: het is een overgang en die nog het nodige van alle betrokken partijen vraagt. Maar langzaam maar zeker wordt zichtbaar waarom het beleggen van de zorg op lokaal niveau gewoonweg een goed idee is!

Tot slot wil ik kort uw aandacht vragen voor de maand van de vitaliteit. Aanstaande oktober staat wij extra stil bij het belang van ‘blijven meedoen’ en bij Den Haag als seniorvriendelijke stad. Voor meer informatie verwijs ik u naar de website van het CDA Den Haag.

Karsten Klein
CDA-wethouder Zorg, Stedelijke Economie en Havens.