17 januari 2018

Verbod op pulsvisserij moet snel van tafel

Het CDA-Den Haag is verbijsterd over het besluit van het Europees Parlement om pulsvisserij te verbieden. ,,We staan pal achter onze Scheveningse vissers. Dit verbod moet zo snel mogelijk van tafel. De Raad van Ministers in Europa kan dit besluit blokkeren”, aldus lijsttrekker Karsten Klein.

De Nederlandse visserij is al jaren bezig met vernieuwing van de vismethode. Bij de innovatieve pulsmethode wordt gebruik gemaakt van elektriciteit om vis te vangen. De vissers in Scheveningen hebben tonnen in de milieuvriendelijke vismethode gestoken. Door deze nieuwe manier van vissen is er veel minder schade aan de zeebodem, minder loze bijvangst en is er minder dieselolie voor de schepen nodig. Nederland loopt met deze vernieuwing voorop. De Nederlandse vissers zijn door Europa aangemoedigd het voortouw te nemen.

Er is na het besluit van het Europees Parlement veel ophef ontstaan onder vissers. Karsten Klein: ,,Vissers uit onder meer Frankrijk hebben het nagelaten om te investeren in hun schepen. Onze vissers innoveerden wel. Zij hebben hun nek uitgestoken en worden nu door de achterblijvers afgestraft. De wereld op z’n kop, dat laten we echt niet gebeuren.”

Het CDA Den Haag wil dat minister Carola Schouten maximale druk op Europa zet. Ten eerste moet het verbod van tafel. De Raad van Ministers in Europa kan het besluit van het Europees Parlement ongedaan maken. Daar moet ons kabinet zich hard voor maken. Mocht dit niet lukken dan moet Europa een schaderegeling instellen. Onze vissers hebben immers op basis van Europese proefwetgeving geïnvesteerd in hun vangstmethoden en mochten er echt vanuit gaan dat Europa op basis van goed onderzoek deze innovatie zou stimuleren. Scheveningse CDA-kandidaat Cees Pluimgraaff: ,,In het belang van onze vissers moet de druk richting Brussel worden opgevoerd."