14 juli 2014

Verdwijnt compliment mantelzorger?

‘CDA pleit voor behoud lokaal mantelzorgcompliment’

Wat de Rijksoverheid betreft vervalt het mantelzorgcompliment per 1 januari 2015. Niets daarvan zegt het CDA in Den Haag. “Als wij zeggen dat wij mantelzorgers zo belangrijk vinden dan moeten wij ze dit jaarlijks extraatje niet ontnemen. Tijd dus voor een Haags compliment aan allen die zich inzetten voor hun mede-Hagenaars”, aldus nieuwbakken fractievertegenwoordiger Jerome Felida.

Richtlijn

Er wordt nu door de Vereniging Nederlandse Gemeenten en Mezzo (Vereniging voor mantelzorgers en zorgvrijwilligers) een richtlijn opgesteld om te kijken hoe het mantelzorgcompliment lokaal kan worden voortgezet. Wat het CDA betreft nemen wij als Den Haag hierin de leiding. Jerome Felida: “De afgelopen jaren heeft Den Haag laten zien dat wij opkomen voor een goede zorg in onze gemeente. Laten wij als stad maar kritisch blijven op de plannen van het kabinet. Eerder bezuinigde het kabinet als fors op de thuiszorg en nu raken de vrijwilligers ook nog eens hun compliment kwijt. Zo komt die participatiesamenleving nooit van de grond. Gelukkig hebben wij in Den Haag de bezuinigingen op de thuiszorg voor een groot deel kunnen compenseren, onze strijd is om nu ook de positie van mantelzorgers te versterken”.