06 oktober 2016

Verruiming aanbod straathandel positieve ontwikkeling

Deze middag bespreekt de Haagse gemeenteraad (commissie Leefomgeving) de nota straathandel, kiosken en markten. CDA-raadslid Michel Rogier, vroeger zelf marktkoopman, reageert positief op het nieuwe beleid, dat meer ruimte geeft aan ondernemers.

De regels voor marktkooplieden en straathandelaren om een vergunning aan te vragen worden vereenvoudigd en op dertig extra plekken in de stad mogen straks losse kraampjes, zoals een oliebollenkraam, bloemenstal of ijscokar staan. Het gaat om losse kramen die elke dag weer verdwijnen waardoor het geen aantasting van het straatbeeld oplevert. Ook krijgt Den Haag meer wijkmarkten. Drie locaties komen in aanmerking en ook een toeristische vismarkt op de Scheveningse Keizerstraat en het voortzetten van de bloemenmarkt op het Kerkplein behoort tot de mogelijkheden. ‘’Mooie kansen,’’ volgens Rogier. ‘’Het CDA is voorstander meer ambulante handel op straat en wijkmarkten. Er ontstaat door losse verkooppuntjes en markten meer levendigheid op straat, waardoor de stad nog aantrekkelijker wordt voor toeristen maar ook Hagenaar zelf kunnen er hun boodschapjes doen. Een impuls voor de economie en werkgelegenheid,’’ aldus Rogier.

Speeltuinen
Een langgekoesterde wens van het CDA van kiosken bij speeltuinen gaat in vervulling. Openbare toiletvoorzieningen kunnen volgens het CDA ook niet langer ontbreken bij speeltuinen en de christendemocraten vragen hiernaar bij de wethouder.

In overleg met ondernemers
Het CDA noemt het ook positief dat ondernemersverenigingen hun zegje mogen doen over de nieuwe locaties van ambulante handel. Rogier: ‘’Zo voorkom je dat een mobiele viskraam naast een viswinkel in een pand met hoge huurprijzen komt te staan. De verruiming mag immers wel tot ‘extra’ maar geen ‘oneerlijke’ concurrentie leiden.’’

Venten op de Boulevard
Dit geld ook voor het toestaan van venten op bepaalde locaties. Venten, het verkopen van goederen op straat, is leuk op bepaalde plekken maar wekt vaak veel irritatie op, op sommige plekken. Zowel bij bezoekers en mogelijke klanten als bij bestaande ondernemers. ‘’Venten op de Boulevard op Scheveningen bijvoorbeeld is volgens het CDA onwenselijk. Ondernemers op het strand en op de boulevard willen wanneer het eindelijk mooi weer is graag een ijsje aan hun klanten verkopen maar de klanten blijven weg omdat ze al op straat een ijscokar zijn tegengekomen en daar een ijsje hebben gekocht. Om ondernemen om de boulevard en strand leuk te houden zou venten daar niet moeten mogen.’’ Het CDA wilde van de wethouder weten of er mogelijkheden zijn om locaties zoals de boulevard als gebied uit te sluiten voor venten.

Haagse Markt
Vragen stelde Rogier ook over de verbouwing van de Haagse markt. ‘’Alle partijen in de Haagse gemeenteraad stemden voor de verbouwing van de Haagse markt en de verhoging van het markttarief. Het is netjes dat de verbouwing binnen het budget heeft kunnen plaatsvinden. Er blijkt echter dat er nog wat gebreken zijn zoals te dunnen muren en rolluiken die omgekeerd zijn gemonteerd. Het CDA wil van de wethouder weten of dit nog wordt hersteld.’’ Ook wil het CDA meer duidelijkheid over de kosten voor markkooplui. Rogier: ‘’Er lijken steeds meer kosten voor marktkooplui naast het verhoogde markttarief bij de komen waarvan wij dachten dat het in de verhoging zou zitten. Zoals schoonmaak en ongediertebestrijding. Wij vragen hierover duidelijkheid van de wethouder.’’ De wethouder beloofde aan de commissie om de hoge markttarieven van de Haagse Markt te gaan onderzoeken.