17 september 2014

Vervuiling Westduinpark

Vanochtend sprak de commissie leefomgeving in een vergadering over de bodemverontreiniging in het Westduinpark. In het verleden is daar afval gestort wat heeft geleid tot vervuiling van de bodem in een deel van het park.

Raadslid en woordvoerder duurzaamheid en milieu Michel Rogier benadrukt opgelucht te zijn dat er op dit moment geen risico is op gevaar voor de gezondheid van  omwonenden die in het gebied recreëren. Om de verontreinigde bodem heen is een afdeklaag aangebracht die er voor zorgt dat er geen uitstoot van de vervuilde grond plaatsvindt.

De afdekking is echter een tijdelijke oplossing. De natuurkrachten aan de kust laten zich nauwelijks voorspellen en de veiligheid die de afdeklaag creëert is niet voor altijd te waarborgen. Rogier stelt daarom ook dat de gemeente niet haar ogen moet sluiten voor de gevolgen van de verontreiniging in de toekomst en verbaasd zich over het standpunt van veel partijen die gemakkelijk stellen dat omdat er op dit moment geen gevaar meer is voor de volksgezondheid, de gemeente op dit moment niets hoeft doen. Het probleem wordt op deze manier afgeschoven naar de volgende generatie. Niets doen is volgens het CDA geen optie.

Er liggen twee locaties dicht bij Duindorp die met een te relatief laag budget binnen afzienbare tijd aangepakt kunnen worden. De wethouder heeft aangegeven dat wanneer de financiële gelegenheid zich voordoet, de voormalige vuilstortlocaties worden gesaneerd.  Een bijkomend voordeel: Den Haag krijgt er na sanering van dit Duingebied een flink stuk Natura 2000 bij.

Tot slot pleit Rogier voor een visuele markering bij het gebied zodat men weet dat het vervuild gebied betreft waar ook in de toekomst rekening mee moet worden gehouden bij eventuele werkzaamheden. “We plaatsen tegenwoordig bordjes bij gebieden die mooi zijn maar geen bordjes bij gebieden die bij betreding of omwoelen van het gebied een gevaar voor de volksgezondheid kunnen zijn. Gebleken is dat het hekwerk enige tijd stuk was en dat er zelfs tenten op het duin hebben gestaan. Dus een waarschuwing in het gebied zelf, is geen overbodige luxe”, aldus Michel Rogier. De wethouder is van mening dat bordjesplaatsen onrust zou kunnen opwekken maar wel toegezegd dat hij het hekwerk vaker laat controleren.