26 september 2014

Voormalig CDA-raadslid trots op zijn Noordwal- Veenkade

Vandaag zal er, dankzij een initiatief van het CDA, na negentig jaar weer water door de gracht tussen de Veenkade en de Noordwal in Den Haag stromen. De kranen worden geopend, een volgende stap in de eindfase van de aanleg van de nieuwe gracht tussen de Noordwal en Veenkade in het centrum van Den Haag.

Dit plan maakte onderdeel uit van de CDA-notitie 'Geef Den Haag haar grachten terug' die voormalig CDA-raadslid Ries Smits in 2001 maakte en presenteerde aan de gemeenteraad. In deze notitie schets Smits een aantal plannen voor de Haagse binnenwateren om de historische grachten weer in ere te herstellen. Eén daarvan was de Noordwal. In 2008 werd het plan door de gemeenteraad goedgekeurd en in november 2012 gaf Ries Smits samen met de toenmalige wethouder Peter Smit, het officiële startsein voor de werkzaamheden aan de Noordwal-Veenkade. Nu, ruim dertien jaar na het initiatiefvoorstel van voormalig CDA-raadslid Ries Smits, zijn de werkzaamheden bijna klaar en opent de huidige wethouder, in aanwezigheid van Smits de kranen.

‘’Het is mooi te zien dat mijn plan om de oude grachten in ere te herstellen nu in zo een ver gevorderd stadium is. De belevings- en gebruikswaarde van de binnenstad wordt enorm verstrekt.’’, aldus een trotse Ries Smits. ‘’Dit wordt het mooiste plekje van de stad!’’

De gracht is doorgetrokken naar de Prinsessewal en komt weer in verbinding te staan met het water langs de Toussaintkade. Onder het water komt een volautomatische autoberging (VAB) met 160 parkeerplekken. De bedoeling is dat de gracht en garage volgend jaar klaar zijn.