06 juli 2016

Voorpret Volvo Ocean Race Scheveningen in volle gang

Zeezeilhoofdstad Den Haag begint twee jaar voor de finish van de Volvo Ocean Race al de 'kriebels' te krijgen voor het evenement. Zeker nu gisteren het eerste Nederlandse team werd gepresenteerd: Team AkzoNobel. Om dat te vieren heeft de hoofdsponsor én verfgigant vijftig pilaren van de Scheveningse Pier voorzien van twintig verschillende kleurtjes.

Voor Karsten Klein, CDA-wethouder economie, is het ook een beetje de aftrap naar alle voorbereidingen en festiviteiten richting juni 2018 als Den Haag en Scheveningen in de spotlights staan als finishplaats. Het is pas over twee jaar, maar de opwinding in Scheveningen is al groot. Klein wil nu niet gelijk heel Scheveningen voorzien van felle kleurtjes, maar het stimuleren van economische groei is ook precies één van de redenen waarom hij zo blij is dat de stad het evenement binnen heeft gehaald. "We profiteren er nu al van. Over de hele wereld wordt nu over deze editie gesproken als 'the Volvo Ocean Race Alicante - The Hague." Klein is recent naar het Zweedse Göteborg geweest op werkbezoek, de finishplaats dit jaar. Zij wisten een rendement te halen van 1,75 euro per geïnvesteerde euro. Den Haag betaalt voor editie 2017-2018 7,5 ton aan de organisatie als bijdrage en zal daarnaast nog moeten investeren in het geschikt maken van de haven voor het zes dagen durende evenement. Daarnaast zullen bedrijven waarschijnlijk ook nog vele miljoenen investeren. Naast een winst in euro's is dit voor de stad ook de kans om zich internationaal te profileren.

Finish
Finishplaats zijn van de prestigieuze Volvo Ocean Race is een eer en wordt gezien als een enorme publiekstrekker. De zeilschepen in de Formule 1 klasse zijn spectaculair om te zien. Zeker als ze afstormen op de finish van een zeiltocht die meer dan een half jaar heeft geduurd. De Haagse badplaats heeft de finish onder meer toegewezen gekregen vanwege het grote succes van de pitstop die de race vorig jaar in Scheveningen had. De stad had er een driedaags festival voor georganiseerd rond de Scheveningse haven dat zo'n 150.000 mensen trok die gezamenlijk 2,7 miljoen in onze stad uitgaven.