15 januari 2015

Vrijwilligers bij huiselijk geweld en kindermishandeling

Volgens CDA-raadslid Daniëlle Koster moeten vrijwilligers een grotere rol krijgen bij de signalering van huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit stelde zij vanmorgen tijdens de bespreking van het regionale plan om huiselijk geweld en kindermishandeling aan te pakken. De wethouder omarmt haar voorstel.

‘’Vrijwilligers komen bij mensen thuis en zien veel. Zij hebben een laagdrempelige functie maar wel een heel belangrijke. Juist omdat zij met een andere reden dan de gezinssituatie bij mensen thuis komen, zien zij hoe het er echt aan toe gaat. Het is een gemiste kans om hun kennis niet te gebruiken en signalering alleen aan professionals over te laten’’, aldus Koster.

De fractievoorzitter stelt voor om vrijwilligers van diverse organisaties, zoals de VoorleesExpress die bij kinderen thuis komt om voor te lezen, een cursus te geven zodat zij signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling, zoals blauwe plekken, jaloers gedrag of een laag zelfbeeld, beter herkennen. Ook moet de gemeente duidelijker communiceren bij welke professional vrijwilligers, maar ook anderen in de omgeving, terecht kunnen wanneer zij verdenkingen hebben.

De wethouder belooft aan Koster haar voorstel mee te nemen in het actieplan informele zorg, die hij in het tweede kwartaal naar de Raad zal sturen. Hierin zal hij presenteren hoe hij de rol van vrijwilligers bij de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling gaat invullen.