05 december 2014

Vuist tegen werkloosheid 50+'er

DEN HAAG - De impact van werkloosheid onder ouderen (50-plus) is vele malen groter dan die van jongeren of het middensegment. Daarom heeft het CDA gepleit voor een aanvalsplan om dit tegen te gaan. Concreet idee. "Ouderen met jongeren met start-ups aan elkaar koppelen", vertelt raadslid Desh Ramnath.

Desh Ramnath heeft zelf twee zestigplussers in dienst bij zijn bedrijf Two Gather aan de Thomsonlaan. "Ik moet wel daad bij woord voegen", lacht hij.

Het aanvalsplan maakt onderdeel uit van het algemene werkloosheidsbeleid. "We willen ouderen niet wegzetten als aparte groep, maar we vinden wel zij extra aandacht verdienen. Als de arbeidsmarkt weer aantrekt hebben vijftigplussers nog steeds minder kans op een baan", stelt Ramnath. Ook komt deze groep sneller in een isolement terecht na een ontslag. "Ouderen in een isolement worden sneller ziek, dat wijzen cijfers uit. Vaak hebben zij de verantwoordelijkheid voor een gezin. Dat geeft stress.

" Het aannemen van oudere werknemers heeft talloze voordelen, stelt Ramnath. "Ze beschikken over een bak kennis, ervaring en een netwerk. Iets wat jongeren nog niet hebben." Waarom deze twee groepen niet samenbrengen? "Er zijn veel jongeren die een briljant idee of product verzinnen, maar moeite hebben om dit op de markt te brengen. Ouderen hebben deze kennis wel." Overheid, het bedrijfsleven en banken zouden volgens Ramnath een potje moeten maken om dit mogelijk te maken.

Om hoeveel werkloze ouderen het gaat is niet duidelijk. "Feit is de vergrijzing. De groep ouderen wordt steeds groter. Groter dan de groep van 16 tot en met 30 jaar. En die moet het verdienen voor de steeds groter wordende bovenlaag. Ook al is het maar 7 procent van de taart. Het blijft een groot stuk."

Dit artikel verscheen in de Posthoorn van 27 november 2014 en is geschreven door Tanja Verkaik