03 december 2014

Vuurwerkvrije zones

Het CDA is blij dat tijdens de jaarwisseling diverse zones vuurwerkvrij zullen zijn. De burgemeester kondigde dit gisteren aan. Fractievoorzitter Daniëlle Koster: "Vuurwerkvrije zones zorgen ervoor dat de jaarwisseling voor iedereen weer leuk en veilig kan zijn."

Ook dit jaar deelt Daniëlle Koster twee weken voor de jaarwisseling vuurwerkbrillen uit op diverse schoolpleinen in Den Haag. Het CDA wil dat zoveel mogelijk Haagse kinderen een vuurwerkbril hebben om veilig het nieuwe jaar in te gaan. Vorig jaar riep het CDA het college ook op er voor te zorgen dat bedrijven en andere instellingen scholen gaan sponsoren om voor alle Haagse kinderen een vuurwerkbril te kunnen aanschaffen.

Feiten
De burgemeester kondigde eerder al aan dat de gemeente zelf een vuurwerkshow op de Hofvijver verzorgt. Het kabinet heeft besloten dat vuurwerk tijdens de jaarwisseling uitsluitend tussen 18 en 2 uur mag worden afgestoken. De verkoopdagen in 2014 zijn 29, 30 en 31 december. Het kabinet was van plan om de verkoopdagen van vuurwerk te verkorten naar 2 dagen, maar dit plan gaat niet door. Uit een peiling begin dit jaar bleek dat 65 procent van de Zuid-Hollanders vindt dat alleen professionals vuurwerk zouden mogen afsteken. In 19 andere gemeenten worden ook vuurwerkvrije zones ingesteld.