11 oktober 2016

VVD en CDA: ‘’Na basisonderwijs ook aanmeldsysteem voortgezet onderwijs verbeteren’’

De Haagse VVD en CDA Den Haag willen dat wethouder Van Engelshoven naast het aanmeldsysteem in het basisonderwijs ook het oneerlijke aanmeldsysteem in het voortgezet onderwijs aanpast.

VVD-raadslid Arjen Lakerveld: ‘’We zijn blij dat de wethouder de landelijke regels gaat volgen en het aanmeldsysteem voor het basisonderwijs aanpast. We hebben waardering voor de snelle actie. Elke ouder weet dat je bij een kind van 1 jaar nog niet kunt zeggen welke school het beste bij het kind past. Ook de regel dat je maar bij 1 school mag aanmelden beperkt de vrijheid van ouders te veel. We zijn dan ook blij dat de staatssecretaris heeft aangegeven dat dit Haagse systeem strijdig is met de wet en op die punten moet worden aangepast.''

Het aanmeldsysteem in het voortgezet onderwijs is echter ook niet eerlijk volgens de partijen.  CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster: ''Dat hebben wij al meerdere keren aangekaart. Nu de staatssecretaris heeft aangegeven dat het Haagse systeem van aanmelding voor het voortgezet onderwijs waarbij je ook bij maar 1 school mag aanmelden strijdig is met de wet, willen wij dat de wethouder ook actie onderneemt op dit punt. Wij vragen ons af waarom de wethouder nog wacht met het aanpassen van die aanmeldregels en in haar brief een slag om de arm houdt of het systeem moet worden aangepast terwijl de staatssecretaris dit klip en klaar aangeeft .’’ De twee lokale partijen stellen schriftelijke vragen aan de wethouder.