07 juni 2017

Wethouder nu echt aan de slag met rode knop OV-halte blinden en slechtzienden

Het CDA heeft vanochtend in een tweeminutendebat de wethouder op het matje geroepen over de onvindbaarheid van de rode knoppen voor blinden en slechtzienden bij OV-haltes. Wethouder De Bruijn belooft extra inspanningen.

Blinden en slechtzienden kunnen de rode knop aan de DRIS-borden (de digitale borden waarop de vertrektijden van de trams worden aangegeven), die hen voorleest welke trams om welke tijd vertrekken, al vanaf dat ze in 2015 zijn geplaatst niet vinden. Dit komt omdat de blindengeleide markering op de haltes hen niet langs de knoppen leidt. CDA-raadslid Michel Rogier: ‘’We hebben dit meerdere malen aangekaart bij de gemeente, maar die wijst naar de HTM en de MRDH. De wethouder beloofde ons vanochtend gelukkig dat er één instantie regie zal gaan nemen over de kwaliteit van de OV-haltes in Den Haag. Zo wordt er niet steeds door de gemeente de HTM en de MRDH naar elkaar gewezen wanneer er weer iets fout is met de haltes. Zoals de onvindbare rode knop en de gevaarlijke bankjes.’’

Meer haltes en sneller
De HTM past naar aanleiding van eerdere vragen van het CDA in de komende jaren op een handjevol lijnen de blindengeleide markering aan zodat de rode knop vindbaar wordt. Rogier: ‘’Wij vroegen de wethouder dit sneller doen en bij alle haltes zodat alle rode knoppen straks vindbaar zijn voor diegene waarvoor ze bedoeld zijn. De wethouder zegde ons toe in overleg te gaan met de HTM en de MRDH om te kijken of een en ander sneller kan worden uitgevoerd.’’

Communicatie
Tot slot is al lange tijd onduidelijk waarvoor de rode knop dient. ‘’Blinden en slechtzienden in Den Haag weten nog steeds niet van het bestaan van de knop af. De wethouder belooft in gesprek te gaan met Voorall. Zodra de geleidenpaden, hopelijk snel, naar de rode knoppen leiden zal Voorall hun achterban inlichten,’’ aldus Rogier.