01 december 2016

Wij-zij denken doorbreken

Gisteren debatteerde de Haagse gemeenteraad over de aanpak van radicalisering in onze stad. Daniëlle Koster (fractievoorzitter CDA Den Haag) schreef een opinieartikel.

Wij-zij denken doorbreken

Wat het CDA betreft is bij het voorkomen en bestrijden van radicalisering belangrijk dat het denken in wij versus zij wordt doorbroken. Radicalisering is niet een probleem van één groep dat moet worden bestreden door een andere groep. Radicalisering is een probleem dat alle inwoners van onze stad aangaat en waar wij samen de strijd tegen moeten aangaan. Alleen wanneer wij de handen ineen slaan kunnen wij zorgen voor een klimaat waarin een ieder, juist ook Hagenaars die dicht bij jongeren staan die mogelijk vatbaar zijn voor radicale ideeën, zich verantwoordelijk voelt voor het bestrijden van radicalisering, mee wil werken door opvallende zaken en signalen van radicalisering te melden en zich gesteund voelt om eigen initiatieven te ontplooien om radicalisering te voorkomen en te bestrijden. We redden het niet als we voor informatie alleen afhankelijk zijn van onze eigen veiligheidsdiensten en opsporingsinstanties. Wij hebben oplettende en betrokken rolmodellen uit de moslimgemeenschap hard nodig.

Vorig jaar bijvoorbeeld gaven bezorgde bewoners uit de Schilderswijk aan dat zij signalen uit hun omgeving hadden dat de haatimam Fawaz Jneid probeerde een pand te verwerven om zijn radicale ideeën te verkondigen. Zonder dit signaal van de bewoners waren we er niet in geslaagd de komst van Fawaz te voorkomen. Het signaal van ouders die aangaven dat hun kinderen werden geronseld voor de Jihad leidde onlangs tot een proces waarin een aantal personen werden veroordeeld. Oumnia Works, een project van bezorgde vrouwen uit de Schilderswijk die moeders helpen om signalen van radicalisering te herkennen bij hun kinderen en hen leren wat ze ermee kunnen en moeten doen, is een succesvol project dat na de zomer landelijk is uitgerold. Dit zijn een aantal voorbeelden die aantonen dat betrokkenheid en kennis van dichtbij van ongekende waarde is in de strijd tegen radicalisering.

Daarom is de oproep van de PVV om de Schilderswijk hermetisch af te sluiten en elk huis te onderzoeken ook zo verschrikkelijk. Buiten het feit dat dit tegen alle principes van onze rechtstaat indruist, versterkt het ook de tegenstellingen in de stad. Het versterkt het wij-zij denken dat wij zo graag willen doorbreken. Het ene deel van de stad krijgt door dit soort uitspraken de indruk dat alle inwoners van de Schilderswijk en alle moslims in onze stad radicalisering wel best vinden en massaal terrorisme steunen. Bij de moslimgemeenschap doet dit soort uitspraken hen het gevoel geven dat zij tweederangsburgers zijn en hetgeen zij doen om radicalisering te bestrijden geen zin heeft.

Dit soort uitspraken van de PVV dragen niet bij aan het doorbreken van het wij-zij denken maar versterkt het juist. Juist nu IS verliest in het Midden-Oosten en de angst bestaat dat teruggekeerde Jihad-strijders meer aanslagen gaan plegen in Europa hebben wij elkaar hard nodig in de gezamenlijke strijd tegen terrorisme en radicalisering.

Samen, dus niet alleen wij en niet alleen zij, moeten we een einde maken aan de dubieuze financiering van moskeeën en islamitische scholen vanuit de Golfstaten. Samen kunnen we bepaalde organisaties aanwijzen en verbieden net zoals in Duitsland gebeurt. Samen kunnen we teruggekeerde strijders aanwijzen en in de gaten houden. Samen kunnen we haatimams en ronselaars weren. Samen, niet alleen wij en niet alleen zij.