02 juli 2014

Windmolenparken oké, maar mét een vrij uitzicht over zee

CDA-fracties doen ultieme oproep:

De CDA-fracties van Den Haag, Bloemendaal, Haarlem, Heemstede, Katwijk, Noordwijk, Wassenaar en Zandvoort hebben gezamenlijk een verklaring opgesteld waarin stelling wordt genomen tegen de aanleg van windmolenparken vlak onder de kust. Onder de titel ‘Windmolenparken oké, maar mét een vrij uitzicht over zee’ schrijven de CDA-afdelingen groot voorstander te zijn van duurzame energieopwekking en tegelijkertijd te hechten aan de kenmerkende kwaliteit van een vrije Hollandse horizon.
Het CDA in Den Haag ondertekent graag de verklaring.  “Wij zijn voorstander voor van het plaatsen van windmolens op wat grotere afstand van de kust, buiten de zogenaamde 12-mijls zone. Rentmeesterschap is een kernwaarde van het CDA. We moeten als samenleving overschakelen naar andere vormen van energieopwekking en energiegebruik. Tegelijkertijd hechten we aan het vrije zicht op de zee vanaf de boulevards en het Zuiderstrand. Wij steken in op een oplossing die ook in de uitvoering duurzaam is: windmolens oké, maar dan zodanig dat het vrije zicht op de zee niet ‘vervuild’ wordt. Dat is misschien duurder, maar dat is dan een investering in kwaliteit. Daarnaast komen wij hiermee ook op voor veilige scheepvaartroutes en de visserij”, aldus Michel Rogier, CDA-raadslid in Den Haag.

Bezorgdheid

De ministers Kamp en Schultz van Haegen kondigden vorig jaar een verkenning aan vanuit het Rijk naar het realiseren van windmolenparken binnen de 12-mijlszone. Dit leidde direct al tot grote bezorgdheid bij een aantal kustgemeenten. Wethouders spanden zich in om de negatieve gevolgen van het dreigende rijksbeleid voor de kustregio’s aan te tonen.

Intussen is het twee voor twaalf en neemt het kabinet op korte termijn een beslissing. Daarom grijpen de gezamenlijke CDA-fracties dit moment aan om met deze ultieme oproep nogmaals een vuist te maken richting Den Haag. Het pamflet wordt naar de CDA-Tweede Kamerfractie en naar de gedeputeerden en Statenleden van het CDA in Zuid-Holland en Noord-Holland gestuurd. Michel Rogier: “Een goede actie waar wij graag bij aansluiten er is nauw contact met de fractie in de Tweede Kamer. Maar we zijn er nog steeds niet en het is goed de druk erop te houden.”

Voor de CDA-fracties van de acht gemeentes is het vanzelfsprekend om de krachten te bundelen. “Wij staan pal voor het vrije uitzicht op de horizon en samen staan wij sterk!”