03 februari 2015

Zelfstandigheid wordt bestraft

Het CDA vindt het onterecht dat welwillende buurtboerderijen in tegenstelling tot de stadboerderijen niet worden uitgenodigd om mee te doen aan gemeentebrede boerderijacties en -activiteiten zoals het inzamelen van kleding en vet, het uitdelen van strooizout, het meedoen aan de vogeltelling of aangewezen worden als vuurwerkvrije zone.

Juist omdat buurtboerderijen zichzelf onderhouden en niet afhankelijk zijn van de gemeente en gemeentelijke subsidies  krijgen zij minder mogelijkheden dan de stadsboerderijen.  ‘’Het kan niet zo zijn dat zelfstandigheid wordt bestraft!‘’, aldus woordvoerder Michel Rogier.

De Nijkamphoeve is zo een voorbeeld van een buurtboerderij die zichzelf onderhoudt. De boerderij is elke dag geopend dankzij een groot aantal vrijwilligers. In 2014 ontving de buurtboerderij ruim 25.000 bezoekers.

Rogier: ‘’Bewoners komen naar De Nijkamphoeve voor de vogeltelling of om strooizout te halen omdat zij niet weten dat de buurtboerderij, in tegenstelling tot de stadsboerderij, niet meedoet aan de gemeentelijke activiteiten.’’ Buurtboerderij De Nijkamphoeve heeft meerdere malen bij de gemeente aangegeven dat zij graag op de hoogte wordt gesteld van gemeentelijke activiteiten en graag mee wil doen. Ook zou de buurboerderij als vuurwerkvrije zone in aanmerking komen. Maar ze worden, naar eigen zeggen, door de gemeente weggewuifd. Rogier: ‘’Dat is gek. Wij willen dat de gemeente snel kijkt naar de positie van buurtboerderijen.‘’