23 augustus 2016

Zorgen om komst omstreden Turkse minister

Het CDA in Den Haag stelt vragen over de komst van de Turkse minister van Economische Zaken Nihat Zeybekci naar onze stad. De omstreden minister gaat vandaag (18.00uur) in Zichtenburg in gesprek met de Turk-Nederlandse gemeenschap. CDA-Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt stelde eerder al vragen over de kwestie.

Zeybekci deed onrechtstatelijke uitspraken. Zo zei hij: ‘’Niet alleen de doodstraf. Wij gaan ze op zo’n manier straffen dat ze ons zullen smeken om gedood te worden om aan hun lijden een einde te maken.’’ CDA-fractievoorzitter Danielle Koster: ‘’Wij zouden graag zien dat de spanningen tussen de verschillende groepen binnen de Turks-Nederlandse gemeenschap niet verder oploopt. De komst van een minister die zulke uitspraken doet draagt ons inzien niet bij aan eenheid.’’ Het CDA wil ook van het College weten wat zij eraan doet om de spanningen tussen de diverse groepen binnen de Turk-Nederlandse gemeenschap in Den Haag te verkleinen.