08 december 2014

Zorgen over veiligheid Haagse flatgebouwen

D66 en CDA maken zich zorgen over de veiligheid van Haagse flats. Uit resultaten van een bouwtechnisch onderzoek naar de staat van de balkons en galerijen in een flat aan de Leyweg, bleek dat deze moeten worden vervangen om de veiligheid van bewoners te garanderen. Het onderzoek was verricht naar aanleiding van het deels instorten van de galerijen in een soortgelijke flat in Leeuwarden in 2011.

Constructiefouten
Ook bij de Haagse jaren 60 flat zijn constructiefouten geconstateerd. Deze dienen binnen afzienbare tijd te moeten worden aangepakt wat een fikse kostenpost met zich meebrengt. D66 en CDA willen daarom van het college weten hoeveel flats in Den Haag staan volgens dezelfde gebrekkige bouwmethode zijn neergezet en welke rol de gemeente kan spelen in het financiële vraagstuk dat grootschalige renovaties met zich mee brengen.

Veiligheid
CDA-raadslid Michel Rogier: “Niet iedere bewoner kan de forse bijstorting in de VvE pot betalen die nodig is de renovatie direct uit te voeren. Uitstel van de renovatie en het aanbrengen van tijdelijk stutwerk kan tot onveilige situatues leiden. Wellicht kan de gemeente een faciliterende rol spelen.” D66-raadslid Robert van Asten maakt zich zorgen over de mogelijke omvang van het probleem: “Alleen al in stadsdeel Escamp staan tientallen grote jaren ‘60 flats, hoe veilig is de constructie van daarvan? Het is belangrijk dat we inzicht krijgen in de veiligheid van de duizenden bewoners van die flats.”