CDA zomergedachten van Ronald Everard: de realisatiekracht van de mensen van de Warenar
Op onze zomergedachten ontvangen we veel positieve reacties. Goed om te horen dat we gewaardeerd worden door onze inwoners. Zijn we als CDA over alles tevreden in de gemeenteraad? Nee natuurlijk niet.
De aanpak van de Warenar duurt ons te lang. Samen met de nieuwe sporthal zijn dat twee topprioriteiten voor het CDA. De Warenar moet worden aangepakt. Dat kan via een simpele renovatie of een aanpak die lijkt op sloop-nieuwbouw. In de politiek zit je om keuzes te maken. Is de variant die sloop-nieuwbouw benadert mogelijk vanuit de monumentale status van een deel van het gebouw? Wat is het resultaat van de massastudie? Is het uitvoerbaar en passend in deze omgeving. Inmiddels moet het gewoon duidelijk zijn of het kan en wat er past. Is het niet uitvoerbaar, dan gaan we terugschakelen naar renovatie van de Warenar. Politieke daadkracht en realisatiekracht zijn vereist.
We kunnen als politiek een voorbeeld nemen aan de vrijwilligers en de medewerkers van de Warenar. Zij hebben echt gezorgd voor een prestatie van formaat met het theater. Van binnen oogt het nu weer als een fraai theater, helemaal passend bij Wassenaar. Complimenten!
De verkeersveiligheid en het sluipverkeer zijn twee andere problemen die vragen om politieke daadkracht en realisatiekracht. Onlangs werden we getrakteerd door het college op mooie vergezichten over de toekomst van de Rijksstraatweg. Zorgen voor goede doorstroming op wegen als A4, A44, N44, N14 is cruciaal tegen sluipverkeer door Wasssenaar. Dat is misschien wel de beste garantie op zo min mogelijk sluipverkeer door ons dorp. Zelf fiets ik het liefst langs de files op de Rijksstraatweg met mijn blauwe topfiets naar het werk. Lukt helaas niet iedereen. Ook de blauwe tram is nog niet terug in Wassenaar. Een moderne snelle tramverbinding is onmisbaar als alternatief voor de auto. Pas dan kunnen er vergaande maatregelen worden genomen.
We konden kiezen uit een aantal varianten met mooie dierennamen: fazant, haas, vos en bijen. En dan dromen over de N44 als “tweebaans-koninklijke-weg”. Het college had de voorkeur voor de fazant-variant. Een dier dat is uitgezet in de duinen om op te kunnen jagen. Is het serieus en haalbaar of niet meer dan een utopie? Laten we vooral eerst het sluipverkeer en de verkeersveiligheid aanpakken en eindelijk iets gaan doen aan de rampzalige situatie bij de Rozenweg. Pas daarna komen de vergezichten aan bod.