28 augustus 2021

CDA pleit voor onderzoek naar tunnel onder Haringvliet

Voor het CDA Goeree-Overflakkee en CDA Hoeksche Waard is nu het moment om voor een toekomstbestendige oplossing voor de problemen met de Haringvlietbrug te durven kiezen.  Een tunnel is voor zo’n belangrijke (economische) verkeersader dé oplossing in plaats van ‘een brug op leeftijd’ steeds maar weer op te knappen. Dus pleiten de eilandafdelingen van het CDA naar de mogelijkheid een tunnelverbinding tussen de Hoeksche Waard en het Hellegatsplein te onderzoeken. Afgelopen vrijdag kwam Tweede Kamerlid Jaco Geurts (CDA) naar Numansdorp om een manifest in ontvangst te nemen en bijgepraat te worden door lokale ondernemers.

Tweede Kamerlid Jaco Geurts is nog maar 100 dagen woordvoerder op infrastructuur, maar gaf tijdens de bijeenkomst in Numansdorp aan dat hij net voor het zomerreces al het gevoel kreeg dat het dossier van de Haringvlietbrug niet kon wachten tot na de vakantie. Gezamenlijk met de VVD zorgde hij dat de minister nog even hard aan het werk moest in de zomer. Het resultaat was positief. De brug bleef nog twee weken langer regulier begaanbaar en na instelling van de 50 km op de brug zijn er toch vier versmalde rijbanen open voor verkeer.

Toch was er voor de lokale CDA-fracties nog reden genoeg om het Kamerlid uit te nodigen en bij te praten over de consequenties die ook de nieuwe maatregelen hebben voor bewoners, hulpdiensten, ondernemers en openbaar vervoer. Want dat deze maatregelen slechts een doekje voor het bloeden zijn werd snel duidelijk na de verhalen van Dik Kruijthof namens Novifarm Numansdorp en Erik Moerkerk namens Padmos en Maaskant in Stellendam

Ondernemers hard getroffen door maatregelen Haringvlietbrug

‘Toen de maatregelen werden afgekondigd ben ik gaan rekenen aan de vervoersbewegingen die alleen ons bedrijf genereert over de Haringvlietbrug’, sprak Kruijthof namens de landbouwsector in de Hoekse Waard. ‘Ons bedrijf dat 6 procent van de landbouwopbrengsten op het eiland vertegenwoordigt zorgt in een jaar voor 3850 vervoersbewegingen, met name richting Dinteloord en Zeeland. Bewegingen die vaak gebonden zijn aan snelle aanlevering. Het proces van oogsten, doorvoer en fabricage moeten scherp op elkaar zijn afgestemd. Als onze vrachtwagens voor de brug stil staan, is er een groot risico dat één van de bedrijven in de keten stil komt te staan’. 

Erik Moerkerk, directeur bij Damen Maaskant Shipyards maakte duidelijk dat de maatregelen niet alleen betrekking hebben op het wegverkeer. ´Het lukt Rijkswaterstaat niet om ons duidelijkheid te geven wanneer de brug open kan. Veel mensen zullen denken dat het onderhoudswerk aan schepen allemaal via het Slijkgat onze kant op komt, maar ongeveer de helft van het werk komt tot ons via de Haringvlietbrug. Dit gaat niet alleen om maar liefst 100 schepen per jaar, maar het gaat ook om vaste klanten die we op deze manier definitief gaan kwijtraken. Op dit moment wil Rijkswaterstaat alleen de brug openen op vrijdagmiddag om 12.00 uur. Echter ons werk vraagt om een afgeronde planning binnen 24 uur of 48 uur. Er zijn nu al klanten die aangeven dat als de situatie ongewijzigd blijft het werk naar een andere partij zal gaan.´

Manifest roept Tweede Kamer op tot onderzoek tunnelverbinding

Dan is het tijd voor de fractievoorzitters van beide eilanden om het woord tot Geurts te richten. Daniël Huising trapt namens Goeree Overflakkee af. Hij is de afgelopen tijd door verschillende mensen benaderd die aangeven dat dit verstrekkende gevolgen heeft voor hun persoonlijke of zakelijke situatie. ´We hebben hier te maken met eilanden die van oudsher al een stevige verbinding kennen met Rotterdam. Zestig jaar geleden was dit een prachtige verbinding die Goeree Overflakkee letterlijk aansloot op de provincie. De brug heeft ons veel gebracht, maar de laatste jaren lopen we van onderhoud, naar onderhoud. We kennen allemaal het verhaal van een man die de slagboom demonteert omdat mensen al twee uur staan te wachten voor een dichte brug. ´We hebben een ziekenhuis waar de verbinding cruciaal voor is. Lange files zorgen er uiteindelijk ook voor dat het eiland qua economie en qua leefbaarheid stil komt te staan.´

Marco Heemskerk van CDA Hoeksche Waard sluit daarop aan: ‘We willen Jaco oproepen om ons manifest te ondersteunen waarin we de Tweede Kamer oproepen om onderzoek te gaan doen naar een tunnelverbinding.’ Huising zet dit pleidooi kracht bij door te stellen dat een tunnel misschien erg hoogdravend klinkt, maar dat er bij Rozenburg ook een prachtige verbinding is gemaakt, omdat de Callantbrug daar zijn beste tijd had gehad. Heemskerk: ‘Nu de A4 is doorgetrokken bij Steenbergen en deze brug het zwaar verkeer niet goed meer kan verwerken, lijkt ons dit een uitgelezen moment om te gaan onderzoeken of een tunnel niet een veel betere oplossing is dan een grootschalige renovatie van deze brug.’

Tweede Kamerlid Geurts gaat lobbyen voor tunnel

Geurts neemt de tijd om uitgebreid te reageren en geeft aan dat hij zich niet had gerealiseerd dat ook de scheepvaart zoveel last heeft van deze maatregelen. Geurts snapt dat ondernemers hard getroffen worden. En dat zij, vanwege de groei van industrie en woningen, ook niet uit de problemen zijn nádat de brug medio 2023 weer is vrijgegeven. Vandaar zijn belofte om flink te gaan lobbyen, maar ook een oproep om hulp. Vrij vertaald: ‘Alsmaar herrie blijven maken dat die tunnel er moét komen.’

Na de presentaties is Geurts bereid om het manifest te ondersteunen, maar niet voordat hij nog even bij de brug is geweest om de situatie te beoordelen. Ter plekke wordt duidelijk dat de zorgen van ondernemers terecht zijn. Er liggen ruim 80 pleziervaartuigen, een kotter en een sleepboot te wachten tot de brug opengaat. De twee extra banen worden nauwelijks gebruikt. Naast een vrachtwagen is er gewoonweg geen ruimte meer over voor een auto. Om 12 uur gaat de brug open en zal het wel even duren voordat alle schepen onder de brug zijn doorgevaren. Het lijkt erop dat de avondspits de komende jaren vroeg begint op de vrijdag. 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.