12 juli 2024

Behandeling Perspectiefnota 2024

Lees hier onze bijdrage tijdens de Algemene beschouwingen CDA - Perspectiefnota 11 juli 2024

Voorzitter,

Allereerst dank aan het college en ambtenaren voor het maken van deze perspectiefnota. In een wereld waar zekerheden niet meer vanzelfsprekend zijn. Met een nieuw kabinet of beter: kleuterklas, die beloftes doet zonder dekking.  Als ‘eerste overheid’ de taak om in dat ingewikkelde speelveld een toekomstbestendige begroting te maken en te proberen te doen wat goed is voor onze inwoners. Terwijl de middelen schaars zijn en schaarser worden.

Niet voor niets heette ons verkiezingsprogramma “wij horen bij elkaar”. Wij zien het als onze taak om te werken aan een verantwoordelijke samenleving en vervullen ook op die manier onze rol in de oppositie. Vanuit een sterke samenleving, kunnen we de tegenslagen die op ons af komen beter aan. Hiervoor is een overkoepelend verhaal nodig, hoe je die samenleving vanuit allerlei facetten ondersteunt om die verantwoordelijkheid te kunnen dragen. Dat missen wij in deze perspectiefnota. Ja, er moeten keuzes gemaakt worden, maar door het ontbreken van een gezamenlijke visie, worden deze keuzes te gefragmenteerd gemaakt of uitgesteld. Dit college stuurt wel, maar onduidelijk is waar de reis naartoe gaat.

Voorzitter, hier hadden wij graag meer in betrokken willen worden. De enige werksessie hierover ging helemaal niet over de uitdagingen waar we nu voor staan. Het woord bezuinigingen was uit den boze, terwijl alle andere gemeenten hier al wel mee bezig waren. Ook onze partners in de stad worden hoogstens geïnformeerd, en dan voelt dat bijna als een formaliteit, maar het gesprek wordt niet gevoerd. Wij verzoeken het college om hierop te reflecteren.

Onze reflectie hierop is dat dit niet voelt als ónze PPN. Dat horen we ook terug in de stad. Het lukt nooit om in maar 8 minuten en met enkele moties of amendementen dit te doorgronden.

Dan de blik op de toekomst. Als het rijk wél met meer middelen over de brug komt, verzoeken wij het college om met de gehele raad aan de slag gaan om te kiezen wat we minder verhogen of bezuinigen, in plaats van dit in de achterkamers van deze coalitie te doen.

Dan per onderwerp nog inhoudelijke beschouwingen. Ik stip er vanuit overkoepelende thema’s vanuit onze visie twee uit:

1. Versterken van de verantwoordelijke samenleving

Iedereen moet mee kunnen doen. In werk en vrije tijd, als jongere en oudere, of je nu een beperking hebt of niet. Als eerste overheid zien we hierin een belangrijke taak om een aanjagende en ondersteunende rol te vervullen.

De keuzes die het college voorstelt raken onze inwoners diep in de portemonnee. De parkeertarieven worden fors verhoogd. Al eerder verzochten we om een parkeerbegroting. Dichten we nu een gat omdat we verlies leden op parkeren, of spekken we de gemeentelijke schatkist? Er is blijkbaar een inventarisatie geweest waaruit deze verhoging voortvloeit. Maar dit inzicht kennen wij niet, kan het college dit delen? De volgorde hiervan is verkeerd; vanuit inzicht nemen we besluiten. Niet andersom. En ook onze partners in de stad zijn niet betrokken bij de totstandkoming van deze maatregelen. En dan vervolgens Kweeklust uitstellen. Hoe vaak we daar niet voor hebben gepleit, dat als je met de parkeerpanels een afspraak maakt, dat het netjes is die na te komen. Dat er geen goede alternatieven zijn. Toen hadden we al de indruk dat het college hier niet zo’n zin in had. Maar nu kiest het college ervoor om het om financiële redenen te schrappen.

Er wordt gesneden in de goede dingen. Verhoging van de kaartjes van het zwembad, vinden wij onwenselijk. Ook de bezuiniging op Gorinchem Beweegt valt in die categorie. Bezuinigen op bewegen is van negatieve invloed op een gezond en goed leven. Zulk belangrijk werk, als plek van ontmoeting. Vooral voor kinderen die wellicht niet altijd bij een vereniging kunnen sporten.

Ook op het gebied van toegankelijkheid valt wat af te dingen. Vanuit ervaringen merken we dat de oversteekpunten van onze vestingwallen niet overal veilig en toegankelijk zijn. Om die reden dienen we, samen met CU/SGP de motie Veilige Vesting voor voetgangers in om te onderzoeken welke ingrepen nodig zijn om dat te verbeteren. Ook passend bij dit thema is onze steun voor het amendement van de PvdA indienen over de gehandicaptenkaart.

Dan het tweede en laatste thema.

1. Een overheid waar je op kan vertrouwen

Hierbij hoort dat je op een gegeven moment een conclusie trekt en de stad hierover onder ogen durft te komen. Het college nam deze woorden vanuit strategische overwegingen niet in de mond. Maar uit de I&O van 27 juni bleek het klip en klaar: De Nieuwe Doelen als groot podium in de stad gaat niet. Voor ons geen verrassing. Al eerder hebben we dit geconstateerd en geprobeerd te bezien hoe je dit geld veel breder in onze samenleving kan inzetten. Daarom komen we nu met ons vervolg op ons amendement Nieuwe doelen voor De Nieuwe Doelen, editie twee.

Graag willen wij focussen op wat wél lukt en nodig is. De bieb is belangrijk. Het rijk heeft hier ook serieus geld voor over; vanaf 2025 komen er meer middelen naar gemeenten voor bibliotheken. Ondersteun wat goed gaat, investeer in de breedte van het culturele veld en doe dat samen met onze culturele partners. Zoals het bestendigen van onze bestaande theaters, meer activiteiten in de bieb en muziekles op school.

En die voorstellingen die een groter podium nodig hebben? Gebruik onze creativiteit en de kracht van onze stad om de sociaal-maatschappelijke initiatieven te kunnen draaien. Zoals die afscheidsmusical of de eindvoorstelling. Wij zien hiervoor inzet van een aula, het gebruiken van sporthallen die in de zomermaanden toch minder bezet zijn. Denk ook aan de nog te bouwen sporthal op Noord, hoe mooi is het als je hierin een kruisbestuiving kan maken. Onze stad en in het bijzonder de bieb en het culturele veld verdient een antwoord op deze vraag. Pak het initiatief beet en maak er wat van!

Een overheid waar je op kan vertrouwen betekent ook een vangnet kunnen zijn. We willen bijzonder aandacht vragen voor een partij die niet in een hokje past van de systeemwereld, maar wel essentieel is in onze Gorcumse leefwereld; De Gezel. Voor diegenen die tussen wal en schip vallen, die door de officiële instanties niet worden gezien. Die geven zij een steuntje in de rug. En nu is het aan ons om hen een steuntje in de rug te geven. Tot nu toe lukt dat niet, terwijl zij om hun werk goed te kunnen doen, een structurele subsidie nodig hebben en verdienen. Als CDA brachten wij vorig jaar een bezoek aan De Gezel. Wij hebben uit eigen waarneming kunnen zien en ervaren wat het betekent als je ergens weer onderdeel vanuit mag maken. Als je weer zingeving ervaart door je werkzaamheden. Als je een club hebt waar je je onderdeel van voelt. Met het gesprek wat we daar hebben gevoerd in het achterhoofd, durf ik met zekerheid te stellen: koester deze prachtige organisatie en de mensen die zich met hart en ziel inzetten voor degenen die door alle instanties al zijn laten vallen. Laten wij dan De Gezel niet laten vallen.

Namens CDA Gorinchem, Janneke van Oversteeg.