17 december 2021

Bijdrage Janneke van Oversteeg tijdens raadsdebat Opvang vluchtelingen.

Tijdens de digitale raadsvergadering van donderdag 16 december 2021 is gesproken over de opvang van vluchtelingen in onze gemeente. Ons raadslid Janneke van Oversteeg benoemde in haar bijdrage de vele momenten dat er over dit thema gesproken is. Janneke koos er bewust voor de juridische haalbaarheid van de aanwijzing die we krijgen vanuit het Rijk niet ter discussie te stellen. Lees hieronder haar volledige inbreng:

Bijdrage 'Opvang Vluchtelingen" door Janneke van Oversteeg namens CDA Gorinchem tijdens raadsvergadering d.d. 16-12-2021.

Dit jaar hebben we al meerdere keren gesproken over de opvang van vluchtelingen in onze gemeente. Niet alleen toont dit de urgentie aan van deze maatschappelijke opgave, ook laat dit zien welk jojo beleid wordt gevoerd op dit onderwerp en hoe het systeem failliet is. In het licht daarvan wil ik dit podium gebruiken om mijn waardering uit te spreken voor de verantwoordelijkheid die wij als stad nemen. Hebben genomen. Namens het CDA bereid zijn om weer te nemen. Want laat ik helder markeren welk standpunt het CDA vanavond inneemt: uit een gezamenlijke verantwoordelijkheid zetten wij de schouders onder de acute noodopvang die we opgedragen krijgen.

Voorzitter, ik kies er vanavond bewust voor de juridische haalbaarheid van de aanwijzing die we krijgen vanuit het Rijk niet ter discussie te stellen. Bij de zin vanuit de burgemeester “in deze omstandigheden van acute nood richten we de aandacht op het maatschappelijke probleem” sluit ik me van harte aan. Om die reden hoop ik dat we vanavond ons kunnen richten op het inhoudelijke gesprek.

De gevoeligheid in de aanwijzing om acute noodopvang te verzorgen in het voormalige Belastingkantoor zit in de voorgeschiedenis. In 2015-2017 is deze locatie gebruikt als AZC en in oktober 2021 bij uitzondering als noodopvang. In februari 2021 hebben we nog in grote meerderheid besloten geen toestemming te verlenen om op deze locatie een azc te vestigen.  Daarbij spraken we ook uit dat we voor de langere termijn een betere oplossing zien in kleinschalige opvang. Een duurzame, toekomstbestendige oplossing die beter past bij onze maatschappelijke infrastructuur en die we langdurig kunnen inzetten. Dus kijken we naar de lange termijn, dan zegt het CDA: ook dan nemen we onze verantwoordelijkheid in de opvang van vluchtelingen, door kleinschalige opvang. De acute nood nu vraagt om actie op de korte termijn. We moeten ze met warmte opvangen. Ook daartegen zegt het CDA dus ja. In lijn hiermee was het CDA ook bereid in te stemmen met de oplossing om een riviercruiseschip in te zetten als overbrugging richting deze kleinschalige opvang.

Voorzitter, na deze inhoudelijke bespiegeling over de wijze waarop wij onze verantwoordelijkheid nemen, wil ik nog stilstaan bij het Gorcumse antwoord op deze aanwijzing en hoe wij de toekomst voor ons zien. Daartoe dienen wij de motie in ‘Werken aan vertrouwen’, mede namens Democraten Gorinchem en Stadsbelang.  Door de aanwijzing worden eerder democratisch genomen besluiten en toezeggingen doorkruist. Dit levert een deuk op in het vertrouwen dat onze inwoners hebben in de overheid. Gelet op onze eerdere besluitvorming, straalt dat ook af op ons als gemeente. Ja deze crisis moeten we samen oplossen en ja, wij nemen daarin onze verantwoordelijkheid maar voor de langere termijn kan dat geen plaats meer hebben in het belastingkantoor. Om die reden dienen wij de volgende motie in:

Ondergetekende(n) stelt/stellen het volgende motie voor:

Overwegende dat:

- de gemeenteraad op 18 februari 2021 besloten heeft geen toestemming te verlenen aan het COA om op de locatie van het voormalig belastingkantoor een azc te vestigen;

- voor de langere termijn in overleg met het COA gewerkt wordt aan een structurele oplossing in de vorm van kleinschalige opvang en het voormalig belastingkantoor daarvoor niet geschikt is;

- onze gemeente een aanwijzing krijgt om vluchtelingen op te vangen in het voormalige Belastingkantoor voor acute noodopvang;

- hierdoor het vertrouwen van een deel van de omwonenden en andere inwoners in de overheid is gedaald, gelet op eerdere besluitvorming en toezegging uit 2015 van het college over de inzet van deze locatie voor de opvang van asielzoekers;

- de eigendomspositie van het COA in de weg zit om te werken aan het herstel van het vertrouwen;

- toekomstige herontwikkeling van deze locatie wenselijk is.

Roept het college op:

- in de gesprekken met de staatssecretaris en het COA de voorwaarde te stellen dat de acute noodopvang een maximum van 1 jaar kent. Hiermee ontstaat duidelijkheid voor de korte termijn voor de omwonenden;

- na afloop van deze termijn de gemeente het voormalige Belastingkantoor in eigendom verwerft met het oog op toekomstige herontwikkeling. Hierdoor ontstaat ook duidelijkheid voor de lange termijn.

Voorzitter, deze motie dienen wij niet lichtzinnig in. Eerdere oproepen, bijvoorbeeld om het COA aan te moedigen het pand te verkopen en eerste stappen richting herontwikkeling te zetten (motie van oktober 2021) sorteerden onvoldoende effect. Wij roepen u nu op een ultiem middel in te zetten. Om het vertrouwen van onze inwoners terug te winnen, zijn wij daartoe bereid. Zodat we voor de korte termijn zorgdragen voor duidelijkheid en opvang in deze tijdens van acute nood. En ook voor de langere termijn werken aan het vertrouwen van onze inwoners en voorzien in kleinschalige opvang.

Janneke van Oversteeg, raadslid namens CDA Gorinchem