14 oktober 2014

CDA Gouda: 'Buurt centraal bij bestemming Kazerne'

GOUDA - Voor CDA Gouda zijn drie dingen van belang bij de nieuwe huisvesting PWA-kazerne. De buurt moet betrokken worden bij de gebiedsontwikkeling. Daarnaast is de huisvesting van scholen een wettelijke taak van de gemeente. Het CDA is daarom geen voorstander van de zogenaamde ‘ABC-constructie’, waarbij de kazerne wordt doorverkocht aan de moskee. Dat is namelijk geen wettelijke taak van de gemeente. Huibert van Rossum, fractievoorzitter van CDA Gouda, bracht deze verklaring dinsdag naar buiten.

Aanleiding voor deze verklaring zijn de berichten die gisteren naar buiten kwamen dat CDA’ers vorige week in de buurt handtekeningen tegen de moskee verzameld zouden hebben. Een buurtbewoner schreef hierover in een brief, gericht aan het Goudse college. Fractievoorzitter Huibert van Rossum herkent zich niet in de brief: “Zaterdagochtend (11/10) hebben we flyers uitgedeeld aan buurtbewoners van de PWA-kazerne. Deze flyer is op onze website te lezen. Ook zijn we het gesprek aangegaan. Het CDA is een partij die midden in de samenleving staat en signalen van burgers serieus neemt. Wie er precies achter de brief zit, waar pertinente onjuistheden in staan, weten we niet. Graag gaan we met de afzender het gesprek aan. Ik sta open voor een kop koffie.”

Over de herbestemming van de PWA-kazerne heeft het CDA een duidelijk standpunt ingenomen. Van Rossum benadrukt dat het CDA graag ziet dat de buurt wordt betrokken bij de gebiedsontwikkeling. Daarnaast kiest het CDA, zoals vorige week aangegeven in de raadsvergadering, voor Ark Gemiva (een school met zorg-, wooncombinatie)  als interessant concept passend bij de schaal voor deze buurt.