25 januari 2010

CDA: Laat ouder vernieling vergoeden

CDA: 'Laat ouders vernieling vergoeden'
Kamerlid Cörüz: Minderjarige kinderen mogen niet wegkomen met vandalisme

Slachtoffers van vandalisme door minderjarigen moeten ook kunnen aankloppen bij de ouders als de dader ouder is dan dertien, vindt het CDA.

Vandalen tussen de veertien en de achttien die geen geld hebben om aangebrachte schade te vergoeden, mogen daar niet langer mee wegkomen, vindt het CDA. De grootste regeringsfractie wil hun ouders wettelijk aansprakelijk stellen, zodat slachtoffers niet meer met lege handen staan.

Volgens CDA-Kamerlid Coskun Cörüz loopt de schade aangericht door deze jongeren jaarlijks in de miljoenen. „Snijden in banken van bussen, graffiti, of de laatste trend: langs een rij auto’s fietsen en met je voet de buitenspiegels eraf trappen. In het openbaar vervoer wordt 30 tot 50 procent van de vernielingen door deze jongeren gepleegd”, zegt hij in een toelichting op het initiatiefwetsvoorstel hierover dat hij vandaag bij de Kamer indient.

Momenteel is het voor slachtoffers moeilijk om schade te verhalen op minderjarige daders. Volgens de wet zijn ouders van kinderen tot veertien jaar altijd aansprakelijk voor opzettelijk aangerichte schade. Als een kind veertien of vijftien is, hebben ouders een zogenoemde schuldaansprakelijkheid. „Maar uit de jurisprudentie blijkt dat schuld door ouders heel moeilijk te bewijzen is”, weet Cörüz. „Jongeren van zestien of zeventien zijn zelf aansprakelijk. Maar van een kale kip kun je niet plukken. Daarom willen wij ouders en voogden náást hun minderjarige kinderen aansprakelijk maken.”

Zo wil het CDA voorkomen dat de samenleving opdraait voor de hoge kosten. „Je merkt het niet, maar u en ik betalen de schade via stijgende premies en belastingen.”

Cörüz hoopt dat zijn wet een preventieve werking zal hebben. Als jongeren weten dat hun ouders voor de schade opdraaien, is de kans groter dat zij zich nog even bedenken voordat ze zich als vandalen gedragen, redeneert hij.

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.