16 mei 2012

CDA-motie over Cyclus raadsbreed gesteund en overgenomen door het college

Naar aanleiding van een recent artikel, waarin de PvdA opnieuw het functioneren van Cyclus aan de kaak stelde en opriep tot een grondig onderzoek vond er afgelopen woensdag 25 april een raadsdebat plaats.

De relatie Gemeente en Cyclus is complex. Aan de ene kant is de Gemeente eigenaar en heeft als aandeelhouder belang bij het goed functioneren. Aan de andere kant is de Gemeente ook klant en wil ze waar voor haar geld. Als klant is de Gemeente Gouda zo ontevreden dat ze er zelfs toe over is gegaan Cyclus in gebreke te stellen. De motie van het CDA vraagt het college gebruik te maken van de beide posities in plaats het terecht te komen in een patstelling. De motie stelt dat de Gemeente moet verlangen dat Cyclus zich moet laten certificeren. Daar voor zijn er drie onderwerpen genoemd. Een op het gebied van de kwaliteit van de organisatie, een op het gebied van, milieu en een op het gebied van arbeidsomstandigheden. Overigens in het normaal zakelijk verkeer niet ongebruikelijk.

De motie onderkent dat certificeren ook zijn beperkingen heeft en vraagt dus daarboven op dat Cyclus de handboeken die voor een certificatietraject moet worden geschreven aan de Gemeente ter inzage geeft, zodat de Gemeente zelfstandig een oordeel kan vormen over hoe Cyclus haar zaken heeft geregeld. De motie geeft ook in detail aan wat de Gemeente als aandeelhouder aan de Raad van Commissarissen moet voorleggen. Volgens de motie moet de Raad van Commissarissen zich in detail laten informeren over de inrichting van bedrijfsvoering. Genoemde punten gaan onder andere over het personeelsbeleid, de stijl van leidinggeven, het financieel beleid, dus ook als het gaat om prijsstelling en kostenbeheersing en over hoe Cyclus omgaat met de mening van haar klanten, de medewerkers, de maatschappij als geheel en uiteraard met die van de aandeelhouders en bestuurders.

Uiteindelijk hebben alle fracties de motie ondersteund alhoewel Gouda Positief toch liever was gegaan voor een intern onderzoek. Nota bene, een openbaar onderzoek in opdracht van de overheid naar bedrijfsinterne zaken van een private onderneming. Vreemd voor een partij die gelooft in de onfeilbaarheid van ondernemers en een overheid op maximale afstand. Trots op Nederland stelde voor dat de motie ook maar gelijk moest gelden voor alle leveranciers waar de gemeente in een vergelijkbare relatie staat, maar dat vond de VVD wat ver gaan. Gemeente Belangen Gouda zag in de motie een gratis advies en Groen Links vond de motie ronduit briljant.