24 februari 2010

Gouda koopt geen criminelen af

Gouda koopt geen criminelen af<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Het voorpagina artikel en de vette krantenkop “Gouda koopt tuig af” in de Telegraaf van afgelopen dinsdag riep heftige emoties op. Al lezend neemt je verontwaardiging toe. Het zou inderdaad te gek voor woorden zijn als criminelen geld krijgen toegestopt om zich rustig te houden. En het staat op de voor pagina van een landelijke krant, dus het zal wel kloppen, toch?

Wim Hillenaar werd als fractievoorzitter van het CDA direct gebeld door de NOS met de vraag wat hij er van vond. Hij besloot zijn grote verontwaardiging weg te slikken en eerst de feiten na te trekken.

De feiten bleken heel anders. De betrokkenen bij de sneeuwbalbedreiging kregen geen beloning, integendeel. De politie heeft direct hard ingegrepen en tientallen arrestaties verricht.

Goedwillende buurtgenoten – van Marokkaanse afkomst – wilden graag een positief signaal geven en een bijdrage leveren aan de orde en leefbaarheid in de wijk. Zij stapten met een goed initiatief op de gemeente af en dat werd beloond uit de daarvoor beschikbare subsidie mogelijkheden:  voor 1750 euro werden er in de kerstvakantie inloopavonden georganiseerd, jongeren van straat gehaald en is er een Oud en Nieuwfeest gevierd. De activiteiten waren succesvol en de kosten zijn achteraf transparant verantwoord aan de gemeente.

Toen Hillenaar deze feiten meldde aan de NOS, was voor hen direct de kous af. De journalist vatte het bondig samen: “er is dus eigenlijk niets aan de hand”.

Precies, maar ondertussen is wel grote schade aangericht. Beschadiging van deze goedwillende Gouwenaren, die initiatief tonen, verantwoordelijkheid nemen, die – op aangeven van de lokale VVD –voor tuig en crimineel werden uitgemaakt. En het imago van Gouda heeft wederom grote schade opgelopen.

Voor de gemeente geldt natuurlijk de dure plicht en wij als CDA zullen er nauwlettend op toezien, dat crimineel gedrag in onze stad niet beloond wordt. Dat willen we namelijk geen van allen.