08 juni 2010

Hillenaar: verslag uitgaven 2009

Raad stelt bestemmingsplan Plaswijck vast

De gemeente is de laatste jaren actief bezig met de actualisatie van de bestemmingsplannen. Dit keer boog de raad zich over het bestemmingsplan Plaswijck. Dit plan is ‘conserverend’ van aard. Dat betekent dat vooral wordt vastgelegd hoe het nu is en dat de regels zoveel mogelijk ongewijzigd gehandhaafd blijven en afgestemd worden met de regels van de andere plannen in de stad. Dat laatste kan natuurlijk tot gevolg hebben dat een enkele regel net iets soepeler of ruimer wordt dan het in het verleden was.

De CDA-fractie stelt vast dat de gemeente goed is ingegaan op de inspraak reacties. Dit zorgvuldige proces heeft tot een bestemmingsplan geleid waar veel draagvlak voor bestaat en ook van deze zijde van het Wijkteam Plaswijck was er brede instemming. Op één punt heeft een inspreekster, mevrouw Schoonderwoerd, ons een ook de rest van de raad aan haar zijde gekregen. Door de harmonisatie van de regels leek de mogelijkheid om bijgebouwen (schuurtjes en dergelijke) te plaatsen in de tuin te ruim te worden. Dat is met raadsbrede steun beperkt.

Een deel van het debat ging ook over de zaken die niet in het plan stonden. Vooral de randweg Reeuwijk natuurlijk. Hier bestaat veel bezwaar tegen en van een eventuele aansluiting op de Plaswijckweg is op geen enkele wijze sprake. Op verzoek van de CDA-fractie komen we daar een keer apart over te spreken.

Jaarrekening

Bij de verkiezingen was al duidelijk dat er economisch zware tijden aan zijn gebroken. De jaarrekening maakt dat beeld bepaalt niet rooskleuriger. Het tekort van 4,4 miljoen leidt tot een afname van de algemene reserve, terwijl alles er nu juist op gericht was om het zogenaamde weerstandsvermogen (geld nodig hebt om de risico’s die je draagt te kunnen afdekken) te laten toenemen. Er zijn veel vragen gesteld. Alle partijen willen zich goed laten informeren, om zich voor te bereiden op de voorjaarsnota en bezuinigingsmaatregelen.

Het te kort op de jaarrekening is ontstaan door de grondexploitaties en daarmee een rechtstreeks gevolg van de economische crisis. Door de afnemende vraag, zijn plannen bijgesteld en is de boekwaarde van gronden afgewaardeerd. “Zo kun je dus zonder geld uit te geven, wel heel veel euro’s in de rook op zien gaan”, zegt Wim Hillenaar. “Heel pijnlijk”. Het beklemtoont de noodzaak van forse bezuinigingen en ook de terughoudendheid waarmee grondexploitaties moeten worden beoordeeld.