08 juni 2010

Mix tussen klassiek en modern in spoorzone

Soms haal je je inspiratie dichtbij en dan weer verder weg. Afgelopen weekend in Coevorden geweest. Rondlopend in dit kleine provinciestadje gaan de gedachten naar Gouda. Vorige week hebben we namelijk de plannen voor de spoorzone van Multivastgoed kunnen zien. Een combinatie tussen strak en hedendaags, maar wel met klassieke en authentieke elementen waar de Goudse binnenstad beroemd om is. Op het moment dat je dan via Vredebest richting het centrum loopt wordt je gevoelsmatig al naar de historische kern getrokken. Een goede mix van historische elementen is daarom belangrijk. Dat kan volgens mij nog wel scherper op sommige punten, bijvoorbeeld de spoorstraat. Blijven de klassieke gevels daar bestaan of gaat het allemaal tegen de vlakte? Wellicht kan Multivastgoed een variant uitwerken waarbij deze gevels geintegreerd worden in de nieuwbouw. Ik ben benieuwd hoe de buurt erover denkt. Zij krijgen nu de ruimte om te reageren. Dat volg ik met belangstelling.