26 januari 2012

Ruimte aan (sport)verenigingen, tegen overheidsbemoeizucht

De afgelopen weken heeft de gemeenteraad gesproken over het sportstimuleringsbeleid van Gouda. Doel hiervan is meer Gouwenaars jong en oud aan het sporten/bewegen te krijgen. Dit door middel van activiteiten en meer leden voor sportverenigingen.

Wat CDA betreft moet de gemeente twee dingen doen. 1. Ruimte bieden aan sportverenigingen en de vrijwilligers daar. 2. Ondersteunen van verenigingen waar nodig. Het CDA voorstel om sportclinics ook op middelbarescholen te houden omdat hier veel jongeren stoppen met sport. En maatwerk voor verenigingen in ledenwerving door sportclinics werd door wethouder Kastelein en sport.gouda overgenomen.

De CDA fractie stemde daarom tegen het 'bureaucratie amendement' van o.a. PvdA, SP, GoudaPositief en Trots om de verenigingen meer te laten rapporteren en cijfertjes te leveren. Vrijwilligers moeten sporten mogelijk maken niet met onnodig papierwerk bezig zijn. Laat ruimte aan de vrijwilligers. Tot verbazing van de CDA fractie werd deze mening niet gedeeld en haalde het amendement het toch. Kortom de strijd tegen overheidsbemoeizucht zal het CDA moeten blijven voeren.