22 december 2012

Vooraankondiging Sportnetwerk

Normaal doen op en rond het sportveld

Regel één; de scheidsrechter heeft altijd gelijk. Regel twee; als de scheidsrechter geen gelijk heeft, dan treed regel één direct in werking! Deze pakkende uitspraak onderstreept volgens de voorzitter van de honkbalvereniging De Braves de bijeenkomst van het Gouds CDA Sportnetwerk op 29 januari van C.V.V. de Jodan Boys.

KNVB scheidsrechter en voormalig inwoner van Gouda, Kevin Blom had aan de hand van een presentatie de aanwezig sportbestuurders suggesties gedaan om tot een veilig sportklimaat te komen. Blom: 'Een goed en respectvol sportklimaat creeër je met elkaar!''. Maatschappelijke verharding en verruwing komt ook terug op de sportvelden. Het is aan de sportvereningen en iedereen die betrokken is bij de sport om hier een antwoord op te vinden.

Aansluitend presenteerde de heer Ruud Straver, veiligheidscoördinator van de Jodan Boys de aanpak die de voetbalvereniging heeft hoe er wordt omgegaan met agressie en wat nodig is om te komen tot een goede sportsfeer. Helderheid en duidelijkheid hoe er met elkaar wordt omgegaan is daarbij het uitgangspunt De zogenaamde Jodan Boys Rules zijn de uitgangspunten waar iedereen op aanspreekbaar is. Hier zal de komende tijd meer aandacht voor worden gevraagd. Afsluitend sprak Piet Winckelmolen van de honk en softbalvereniging De Braves hoe er daar gewerkt wordt aan een aansprekende sportomgeving.

Jonge spelers worden betrokken bij het scheidsrechter zijn, het kennen van de regels en het fluiten van wedstrijden is belangrijk om goed betrokken te zijn. De overige aawezige bestuurders van diverse verenigingen  onderschrijven het belang van het kennen van de sportregels. Maar centraal staat vooral het gemeenschappelijk verantwoordelijk zijn voor de vereniging, zowel spelers als ouders en toeschouwers zijn bepalend voor de sfeer en de cultuur.

Onder de aanwezigen leefde een brede wen om kennis en ervaring van de diverse verenigingen met elkaar te verbinden. Huibert van Rossum (raadslid CDA Gouda) en Brendan Troost (sportnetwerk CDA) onderschrijven dit en zien hierbij een rol voor Sport.Gouda en de VGSO weggelegd. De bijeenkomst kan dan gezien worden als een stap om verder te werken aan een veilig en prettig sportklikmaat in Gouda.

Meer informatie:

Huibert van Rossum