11 juli 2024

PPerspectiefnota 4 juli 2024

Op 4 juli heeft de gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam gesproken over de Perspectiefnota 2025-2028. Het gaat dan om de financiën voor de komende jaren. Helaas is het huishoudboekje van de gemeente voor 2025 niet sluitend. Net als bij u thuis moet er even veel geld binnenkomen als er uitgaat. De CDA-fractie heeft het college gevraagd naar plannen om te komen tot een sluitende begroting. Aan verschillende 'knoppen' kan gedraaid worden:
doorschuiven van plannen,
versoberen van plannen,
beperken inhuur van mensen,
vergroten van subsidiestromen uit Den Haag en Brussel,
meer samenwerken met buurgemeenten,
meer grip op gemeenschappelijke regelingen,
soberder onderhoud (onderhoud groen),
taken door vrijwilligers laten uitvoeren,
kijken naar je gemeentetarieven en
een brandbrief naar Den Haag over hogere rijksbijdragen.

Het punt is namelijk dat het Rijk vanaf 2026 gemeenten fors minder geld geeft via het Gemeentefonds. De CDA-fractie vindt het van groot belang dat Hardinxveld een levendige gemeente blijft, immers er is een groot vrijwilligersnetwerk. Immers na het zuur, komt ook weer het zoet: het blijven van een levendige gemeente. Financiële degelijkheid is van groot belang voor de CDA-fractie. Het uitgangspunt van voormalig premier Balkenende ''eerst het zuur, dan het zoet'' is nog steeds van kracht. Daarom moet nagedacht worden wat voor gemeente Hardinxveld-Giessendam in de toekomst wil zijn. De CDA-fractie heeft aan de andere fracties gevraagd waar de besparingen of extra inkomsten gezocht kunnen worden. Gevraagd om een extra bijpraatmoment met de raad in september in aanloop naar besluitvorming in november. In november stellen gemeenten altijd de begroting voor het volgende jaar vast. Wij wensen het college de komende periode succes toe met de uitwerking van de begroting 2025.

Timon van Zessen
burgerraadslid CDA