19 januari 2017

CDA-motie uitgevoerd: tarieven gemeentelijke sportaccommodaties voor Hillegomse verenigingen omlaag

Het CDA is een supporter van sport. Door te sporten kunnen onze inwoners meedoen en daarnaast is het goed voor het geestelijke en lichamelijke welzijn: een gezonde geest in een gezond lichaam. Goede en betaalbare accommodaties zijn in onze ogen erg belangrijk.

Op 6 november 2014 diende het CDA Hillegom daarom een motie in waarmee het college van B&W gevraagd werd te onderzoeken hoe de tarieven voor het gebruik van de gemeentelijke sportaccommodaties zich verhouden tot de tarieven die hiervoor in de omliggende gemeenten worden gevraagd en de resultaten van dit onderzoek zo snel mogelijk aan de gemeenteraad te presenteren zodat, wanneer daartoe aanleiding bestaat, de tarieven aangepast kunnen worden.

Al snel werd duidelijk dat de tarieven in Hillegom inderdaad veel hoger lagen dan in de omringende gemeenten en dat daardoor de financiële positie van sportverenigingen onder druk kwam te staan.

Per 1 januari 2017 zijn de tarieven voor het gebruik van Sporthal de Vosse, de sporthal bij het Fioretti-college en de gymzalen aan de Guido Gezellelaan en de Mesdaglaan aanzienlijk verlaagd. Verantwoordelijk CDA-wethouder Fred van Trigt zegt hierover ‘Het voortbestaan van onze sportverenigingen is iets waar de gemeente groot belang aan hecht. Met dit besluit maken wij het mogelijk dat de verenigingen, die het toch al moeilijk hebben, hun hoofd financieel boven water kunnen houden. Bovendien houden we sport en bewegen bereikbaar voor iedereen en dragen wij bij aan een gezond Hillegom’.