23 maart 2017

Agrarische avond: hoe verder met ruimte-voor-ruimte?

Op initiatief van het CDA Hillegom organiseerden LTO Noord, KAVB en Flynth in samenwerking met de GOM dinsdag 21 maart jl. een informatieavond in De Duinpan in De Zilk.

De Duinpan was bomvol gevuld met geïnteresseerde agrariërs uit de Duin- en Bollenstreek. Sinds juli 2016 is de Ruimte-voor-Ruimte regeling niet meer van toepassing. Wanneer een eigenaar nu zijn agrarische opstallen wil opruimen voor een woning is hij aangewezen op de mogelijkheden van de GOM (Greenport Ontwikkelingsmaatschappij).

Allereerst gaf Onno Zwart, directeur GOM, een heldere uiteenzetting over de activiteiten van de GOM en in het bijzonder ging hij in op de alternatieven die hij kan bieden bij o.a. opruimen van verrommeling (landschapsverbetering), opwerken van bollengrond, en het verkopen en verslepen van bouwtitels alsmede de financiële aspecten daarvan.

Vervolgens ging Marcus Berg, Flynth adviseurs, in op de fiscale consequenties want het maakt nogal wat uit in welke hoedanigheid de betreffende eigenaar optreedt. Dat kan bijvoorbeeld als ondernemer, ex-ondernemer, particulier of projectontwikkelaar zijn. Belangrijk om daarover met de belastinginspecteur goede afspraken te maken.  Zijn publiek luisterde aandachtig naar de complexe materie. Er waren veel vragen maar omdat het bijna altijd om maatwerk gaat werden aanwezigen van harte uitgenodigd hun vragen te stellen na afloop van de presentatie. Uiteraard onder het genot van een drankje. Daar werd intens gebruik van gemaakt!

Al met al een als zeer nuttig ervaren avond waarmee het CDA heeft onderstreept een intense warme betrokkenheid te hebben met alle agrariërs om samen te werken aan een sterke en vitale Duin- en Bollenstreek. Nu en in de toekomst!