16 december 2013

CDA voorstel voor drie winkelvrije feestdagen haalt het niet

Door de nieuwe winkeltijdenverordening hebben de winkels in Hillegom de mogelijkheid om alle zondagen in het jaar open te gaan. Ook op feestzondagen mogen ze de deuren van hun winkel openen. Fred van Trigt (CDA): ‘Het hele jaar werkt iedereen keihard, medewerkers en ondernemers. Het leek ons een goed idee om dan drie keer per jaar lekker een dag vrij te zijn en geen discussie hebben over het wel of niet openen van winkels. Hierdoor worden de kleine zelfstandigen zoals de bakker of de slager ook niet vanwege de kans op omzetverlies min of meer gedwongen om op deze feestdagen open te gaan omdat de slagerij in de supermarkt wel open is’.

Op 14 november werd ook al over de winkeltijdenverordening gesproken. Tijdens die vergadering staakten de stemmen bij het voorstel van het CDA. Bij de behandeling op 12 december bracht een extra tegenstem van de VVD de beslissing waardoor het voorstel het niet haalde. Fred van Trigt: ‘Teleurstellend, wij hadden wel een beetje gerekend op de partij van de arbeiders maar ook zij stemden tegen dit voorstel’.